10 tajemnic znanych rzeźb

Milczenie wielkich posągów ukrywa wiele tajemnic.

Kiedy Auguste Rodin był pytany, jak on tworzy swoje rzeźby, rzeźbiarz powtarzał słowa wielkiego Michała Anioła: "To proste, biorę kamień i usuwam wszystko co zbędne". Pewnie dlatego dzieła tego artysty zawsze wywołują poczucie cudu: wydaje się, że dostrzec piękno ukryte w kawałku kamienia może tylko geniusz.

Jesteśmy pewni, że praktycznie w każdym ważnym dziele sztuki jest zagadka, "podwójne dno" lub tajna historia, którą chce się odkryć. Dziś dzielimy się kilkoma z nich.

Rogaty Mojżesz

Rogaty Mojżesz

Michał Anioł, "Mojżesz", 1513-1515 r.

Michał Anioł obdarzył głowę proroka rogami. Wielu historyków sztuki dostrzega w tym nawiązanie do Biblii. W Księdze Wyjścia czytamy, że kiedy Mojżesz zszedł z góry Synaj z kamiennymi tablicami. Żydom trudno było patrzeć w jego twarz. W tym miejscu w Biblii używane słowo, które można przetłumaczyć z hebrajskiego i jak "promienie", jak i "rogi". Jednak z kontekstu jednoznacznie można powiedzieć, że chodzi właśnie o światło — że twarz Mojżesza promieniała, a nie była rogata.

Kolorowe posągi starożytności

Kolorowe posągi starożytności

August z Prima Porta, antyczny posąg.

Przez długi czas uważano, że greckie i rzymskie posągi z białego marmuru początkowo miały naturalny kolor marmuru. Jednak ostatnie badania naukowców potwierdziły hipotezę, że posągi były pomalowane na różne kolory, które z czasem zniknęły pod długotrwałym wpływem światła i powietrza.

Cierpienie Małej Syrenki

Cierpienie Małej Syrenki

Edvard Eriksen, "Mała Syrenka", 1913 r.

Pomnik małej Syrenki w Kopenhadze — jeden z najbardziej cierpiących w świecie: to właśnie ją najbardziej lubią wandale. Historia jej istnienia była bardzo burzliwa. Ją łamali i rozpiłowywali na kawałki wiele razy. Jeszcze teraz można jeszcze zauważyć ledwo zauważalne "blizny" na szyi, które pojawiły się wskutek konieczności wymienienia głowy rzeźby. Mała syrenka została pozbawiona głowy dwa razy: w 1964 i 1998 roku. W 1984 roku jej odpiłowali prawą rękę. 8 marca 2006 r na rękę syreny został zatknięty faloimitator, a sama nieboraczka była oblana zieloną farbą. Ponadto na plecach był nadrapany napis "Z okazji 8 marca!" W 2007 roku władze Kopenhagi ogłosiły, że pomnik może być przeniesiony dalej do portu, aby uniknąć dalszych przypadków wandalizmu i aby zapobiec stałym próbom turystów wspinania się na nią.

"Pocałunek" bez pocałunku

Pocałunek

Auguste Rodin, "Pocałunek", 1882 r.

Słynna rzeźba Auguste Rodin "Pocałunek" początkowo miała nazwę "Francesca da Rimini", na cześć przedstawionej na niej wielkiej włoskiej pani z XIII wieku, której imię uwieczniła ”Boska komedia” Dantego (Koło drugie, Piąta pieśń). Dama zakochała się w młodszym bracie swojego męża Giovanni Malatesta Paolo. Kiedy wspólnie czytali legendę o Lancelocie i Ginewrze, mąż zastał ich w czułej scenie i zabił oboje. Na rzeźbie można zobaczyć, jak Paolo trzyma w ręku książkę. Ale faktycznie kochankowie nie dotykają siebie ustami, jakby nawiązując do tego, że zostali zabici, nie popełniwszy grzechu.

Zmiana nazwy rzeźby — Pocałunek (Le Vole) — została dokonana przez krytyków, który po raz pierwszy zobaczyli ją w 1887 r.

Sekret marmurowych woalek

Sekret marmurowych woalek

Raffaele Monti, Marmurowe woalki", połowa XIX w.

Gdy patrzy się na posągi, pokryte na pół przezroczystymi marmurowymi woalkami, chcąc nie chcąc zamyślasz się nad tym, jak coś takiego w ogóle można zrobić z kamienia. Sekret kryje się w specjalnej strukturze marmuru, używanego do tych rzeźb. Bryła, która miała stać się posągiem, powinna mieć dwie warstwy — jedna bardziej przezroczysta, inna bardziej gruba. Takie kamienie naturalne trudno znaleźć, ale można. Rzeźbiarz nosił swój zamysł, wiedział jakiej bryły szukał. Pracował nad nią z zachowaniem tekstury normalnej powierzchni, i szedł po granicy dzielącej grubą i bardziej przezroczystą część kamienia. W końcu resztki tej przezroczystej części "prześwietlały", co dawało efekt woalki.

Idealny Dawid z zepsutego marmuru

Idealny Dawid

Michał Anioł, "Dawid", 1501-1504 r.

Słynny posąg Dawida został wykonany przez Michała Anioła z kawałka białego marmuru, pozostałego od innego rzeźbiarza, Agostino di Duccio, który bezskutecznie próbował z tym kawałkiem pracować, a potem porzucił go.

A propos Dawid, który od wieków jest uważany za wzorzec męskiej urody, nie jest tak doskonały. Rzecz w tym, że on jest zezowaty. Do takiego wniosku doszedł amerykański naukowiec Mark Livoy z uniwersytetu Stanforda, który badał posąg z pomocą laserowej techniki komputerowej. "Wada wzroku" ponad pięciometrowej rzeźby jest niedostrzegalna, ponieważ posąg został umieszczony na wysokim postumencie. Zdaniem ekspertów, Michał Anioł celowo to zrobił, ponieważ chciał, aby profil Dawida wyglądał doskonale z każdej strony.

Śmierć, inspirująca do twórczości

Śmierć

"Pocałunek śmierci", 1930 r.

Najbardziej tajemniczy posąg na katalońskim cmentarzu Poblenou nazywa się "Pocałunek śmierci". Tożsamość rzeźbiarza, przez którego został stworzony, do tej pory pozostaje nieznana. Zazwyczaj autorstwo "Pocałunku" przypisuje się Jaumeowi Barbie, ale są i tacy, którzy są pewni, że pomnik został wyrzeźbiony przez Joana Fonbernata. Rzeźba znajduje się w jednym z odległych krańców cmentarza Poblenou. To właśnie ona zainspirowała reżysera Bergmana na stworzenie filmu "Siódma pieczęć" — o dialogu Rycerza ze Śmiercią.

Ręce Wenus Z Milo

Wenus Z Milo

Аgеsаndr (?), "Wenus z Milo", ok. 130-100 r. p. n. e.

Figura Wenus zajmuje honorowe miejsce w paryskim Luwrze. Pewien grecki chłop znalazł ją w 1820 roku na wyspie Milos. W momencie znalezienia rzeźba była rozłamana na dwa duże fragmenty. W lewej ręce bogini trzymała jabłko, a prawej przytrzymywała spadające szaty. Zdając sobie sprawę z historycznego znaczenia tej starożytnej rzeźby, oficerowie francuskiej floty wojennej nakazali wywieźć marmurowy posąg z wyspy. Kiedy Wenus ciągnięto po skałach do statku, między tragarzami doszło do bójki, i obie ręce odpadły. Zmęczeni marynarze kategorycznie odmówili wrócenia i poszukiwania pozostałych części.

Doskonała niedoskonałość Nike z Samotraki

Nike z Samotraki

Nike z Samotraki, II w. p. n. e.

Posąg Nike był znaleziony na wyspie Samotraki w 1863 roku przez Charlesa Shampuazo, francuskiego konsula i archeologa. Wyrzeźbiony ze złocistego marmuru paryjskiego posąg na wyspie zwieńczał ołtarz morskich bóstw. Naukowcy uważają, że nieznany rzeźbiarz stworzył Nike w II wieku przed naszą erą na cześć greckich morskich zwycięstw. Ręce i głowa bogini bezpowrotnie utracone. Wielokrotnie podejmowano próby przywrócenia pierwotnego położenia rąk bogini. Przypuszcza się, że podniesiona w górę prawa ręka trzymała puchar, wieniec lub róg. Ciekawe, że wielokrotne próby przywrócenia rąk posągowi okazały się bezskuteczne — wszystkie one popsuły arcydzieło. Te niepowodzenia zmuszają przyznać: Nike jest piękna właśnie taka, doskonała w swojej niedoskonałości.

Tajemniczy Jeździec Miedziany

Jeździec Miedziany

Etienne Falcone, Pomnik Piotra I, 1768-1770 r.

Jeździec Miedziany — to pomnik owiany mistycznymi i pozaświatowymi legendami. Jedna z nich głosi, że w czasie wojny ojczyźnianej 1812 roku Aleksandr I nakazał wywieźć z miasta szczególnie cenne dzieła sztuki, w tym i pomnik Piotra I. W tym czasie niejaki major Baturin domagał się spotkania z osobistym przyjacielem cara księcia Golicynym i przekazał mu, że jego, Baturina, wciąż prześladuje ten sam sen. Widzi siebie na Placu Senackim. Twarz Piotra obraca się. Jeździec zjeżdża ze swojej skały i udaje się petersburskim ulicami do wyspy Kamiennej, gdzie mieszkał wtedy Aleksandr I. Jeździec wjeżdża na dziedziniec pałacu na wyspie Kamiennej, z którego wychodzi mu na spotkanie cesarz. "Młodzieńcu, do czego doprowadziłeś moją Rosję — mówi mu Piotr Wielki, ale dopóki jestem na miejscu, mojemu miastu nic nie zagraża!" Następnie jeździec obraca z powrotem, i znowu słychać "ciężko brzmiące skakanie". Przerażony opowiadaniem Baturina, książę Golicyn przekazał sen władcy. W wyniku Aleksandr I odwołał swoją decyzję o ewakuacji pomnika. Pomnik pozostał na miejscu.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty