10 zwrotów i wyrażeń, których ludzie inteligentni nigdy nie mówią
Czy da się odróżnić człowieka sukcesu od nieudacznika? Tak! I zrobić to można bardzo łatwo – wystarczy pogadać z nim przez kilka minut. Są zwroty i wyrażenia, które można nazwać pechowymi. Należy unikać ich używania w pracy, w przeciwnym razie nie uda ci się zrobić zawrotnej kariery zawodowej.
1. "Nienawidzę swojej pracy"
Oczywiście, nie każdy z nas ma pracę, o której od zawsze marzył. Jednak żaden przełożony na pewno nie chciałby usłyszeć od swego pracownika, że on nienawidzi swojej pracy. Psycholodzy przekonują, że to rujnuje system wartości zespołu, na którym opiera się sztuka kierowania ludźmi. Jak tylko szef wykryje tego intruza, natychmiast go się pozbędzie.
2. "To jest niesprawiedliwe"
Argument, którego zazwyczaj używają ucznie podstawówki. Każdy dorosły człowiek doskonale wie, że życie jest niesprawiedliwe, więc jeśli używasz takiego wyrażenia, to oznacza, że jesteś niedojrzałym nastolatkiem, który chce uchodzić za dojrzałego.
Jeśli chcesz przekonać szefa i kolegów, że masz rację, musisz przytoczyć dowody i niezaprzeczalne fakty, Nie możesz przedstawiać własnej interpretacji wydarzeń. Oczywiście musisz mieć własne zdanie, ale niestety nie jest to zbyt przekonujący argument.
3. "Zawsze mam rację".
Osoba, która zawsze jest przekonana, że ma rację i nawet przez chwilę nie może pomyśleć, że być może się myli. Osoba inteligentna doskonale wie, że oprócz praw ma również obowiązki, czyli każdy pracownik powinien ponosić odpowiedzialność.
Jeśli obwiniasz za swoje niepowodzenia kogoś innego, to oznacza, że jesteś osobą niedojrzałą, która nie może podejmować decyzji i nie wie, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Żaden szef na pewno nie chce mieć w swoim zespole takiego pracownika.
4. "Nie potrafię tego zrobić, nie umiem"
Każdy kierownik, który usłyszy taką wymówkę, na pewno pomyśli, że pracownik po prostu nie chce wykonywać tego zadania. Jeśli chcesz zrobić karierę, musisz ciągle się doskonalić i zdobywać nowe nawyki i umiejętności. Jeśli powód, dla którego nie możesz wykonać tego zadania, jest dość poważny, to musisz szczerze powiedzieć o tym swojemu szefowi.
5. "Nigdy jeszcze czegoś takiego nie robiliśmy"
Na Zachodzie zazwyczaj w jednej i tej samej firmie pracuje się najdłużej 4-5 lat: jeśli zatrzymujesz się na dłużej w jakiejś kompanii, to oznacza, że przestajesz się rozwijać. Postęp nie stoi w miejscu, więc musisz być przygotowany na różne wyzwania, skomplikowane zadania, do wykonania których musisz ciągle się dokształcać. Jeśli cały czas będziesz powtarzać, że nie warto niczego zmieniać, to może oznaczać, że zmiany cię stresują, a nie sprawiają przyjemność.
6. "Nie należy to do moich obowiązków"
Wspaniały sposób na zepsucie relacji z przełożonym. Poprzez użycie tego wyrażenia, jakby mówisz szefowi, że jesteś lepszy od innych. Taki typ ludzi nigdy nie potrafi pracować w zespole i dogadywać się z innymi pracownikami. Oprócz tego takie wyrażenie brzmi dość ironicznie: wydaje się, że pracownik powinien wykonywać tylko ściśle określony minimum obowiązków.
7. "Żaden problem"
To jest dosyć paradoksalne wyrażenie: jeśli mówisz "żaden problem", to oznacza, że zadanie jest trudne do wykonania. Przełożony poczuje się winny, że zmusza pracownika do podjęcia się mega trudnego zadania, natomiast pracownik poczuje się urażony, że nie powierzono mu tego projektu.
8. "Ale z niego głupek"
Jeśli osoba, która to powiedziała, ma rację, to wszyscy na pewno o tym wiedzą, więc nie koniecznie to po raz kolejny podkreślać. Jeśli natomiast powiedział to pod wpływem emocji, to szef może pomyśleć, że nie jest wystarczająco opanowaną osobą i kompetentnym pracownikiem.
9. "Spróbuję"
"Spróbuję", "spodziewam się, że poradzę sobie z tym", "wydaje mi się" – wyrażenia, które na pewno nie pomogą ci osiągnąć sukces zawodowy. Szef natychmiast zrozumie, że pracownik nie jest pewien własnych sił i nie posiada odpowiednich nawyków i kompetencji.
10. "To zajmie tylko kilka minut"
Osoba pewna siebie, kompetentny pracownik zawsze reprezentuje swoje zdolności i nawyki. Jednak, jeśli wykonanie jakiegoś zadania rzeczywiście zajmie ci tylko kilka minut, najlepiej o tym nie mówić.