11 mitów na temat zdrowego odżywiania, które czas obalić

Każdy z nas chce być zdrowy i mieć szczupłą sylwetkę. Dziś panuje moda na zdrowy tryb życia i zdrowe jedzenie. Większość z nas stara się włączać do swojej diety wyłącznie zdrowe produkty, do końca jednak nie rozumiejąc, czym właściwie jest to zdrowe odżywianie.

W internecie można znaleźć mnóstwo różnych porad na temat zdrowej i niezdrowej żywności. Marząc o idealnej sylwetce, często decydujemy się na rygorystyczne diety, które mają pomóc schudnąć, ale najczęściej efekt okazuje się odwrotny. W niniejszym zestawieniu popularne mity na temat zdrowego odżywiania, które chcemy obalić.

1. Żywność można podzielić na zdrową i niezdrową.

jedzenie

Zdrowe produkty: ryby, jabłka, borówki, marchewka, orzechy i banany. W tym miejscu również warto podkreślić, że wszystkie produkty, sprzedawane w sklepach, posiadają branżowe certyfikaty jakości, więc nie można mówić, że są niezdrowe.

Chcesz cieszyć się wyśmienitym zdrowiem i szczupłą sylwetką? Wtedy musisz wyrobić w sobie zdrowe nawyki żywieniowe – przede wszystkim przestań się przejadać. Jeśli przepadasz za czekoladą, możesz zjeść 2-3 kostki po posiłku, ale nie możesz zastępować czekoladą śniadania czy obiadu.

2. Konieczne włączenie do diety superfoods.

superfud

Większość z nas, włączając do diety superżywność, spodziewa się szybkich rezultatów w postaci szczupłej sylwetki. Jagody Goji, nasiona chia, siemię lniane – żywność, która jakoby ma w krótkim czasie poprawić stan naszej skóry, włosów, pozbyć się zbędnej wagi. Jednak zawsze warto pamiętać o tym, że na razie nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że wyżej wspomniane jagody i nasiona mają jakieś cudowne właściwości. Owszem są zdrowe, tak samo, jak zwykłe warzywa i owoce. Ale nic poza tym.

3. Żywność genetycznie modyfikowana jest groźna dla naszego organizmu.

badania

Proces modyfikacji, w wyniku którego powstaje żywność genetycznie modyfikowana, jest ściśle kontrolowany, więc na pewno nie może być groźna. Naukowcy już od ponad 10 lat badają wpływ żywności GMO na organizm ludzki. Dotychczasowe badania wykazują, że żywność genetycznie modyfikowana nie jest groźna dla naszego zdrowia.

4. Produkty z glutenem negatywnie wpływają na nasz organizm.

gluten

Osoby, które postawiły na zdrowy tryb życia, często rezygnują ze spożywania produktów z glutenem. Włączają do swojej diety wyłącznie produkty bezglutenowe, które według nich są zdrowsze. Badania natomiast wykazują, że produkty bezglutenowe zawierają mniej białka w porównaniu do tych z glutenem. Z produktów z glutenem powinny zrezygnować wyłącznie osoby, cierpiące z powodu celiakii.

5. Im mniejsza porcja, tym szybciej chudniesz.

dieta

Nie można wyłączać ze swojej diety jakichś określonych produktów, gdyż każdy z nich zawiera niezbędne nam aminokwasy i witaminy. Regularne niedojadanie sieje spustoszenia w naszym organizmie. Najlepiej postawić na dietę zbilansowaną, która uwzględnia odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych. Włącz do swojej diety kaszy, ryby, warzywa, owoce, chude mięso.

6. Produkty o ujemnej kaloryczności wspomagają odchudzanie.

diety

Produkty o ujemnej kaloryczności: seler naciowy, ogórek zielony, brokuły, kalafior, kapusta, zupy warzywne, rosół. Są to produkty, których kaloryczność jest bardzo niska, a ilość energii spalana podczas ich trawienia przewyższa wartość dostarczonych kilokalorii. Na razie jednak nie ma żadnych naukowych dowodów, potwierdzających tę teorię. Organizm na trawienie poszczególnych produktów zużywa od 10 do 30% kalorii zawartych w danym produkcie. Nie warto więc zaprzątać sobie głowy ujemnymi kaloriami. Chudniemy wtedy, kiedy ograniczamy ilość spożywanych kalorii i dużo się ruszamy, czyli należy zadbać o odpowiednią różnicę między zjedzonymi a spalonymi kaloriami. Jeśli będziesz non stop jeść same ogórki i seler, to się nabawisz poważnych problemów z żołądkiem.

7. Żywność alkaliczna jest zdrowsza od żywności kwasowej.

ph

Istnieje przekonanie, że dieta zasadowa to doskonały sposób na odkwaszanie organizmu. Jednak tak naprawdę, nasz organizm wcale nie jest zakwaszony i nie potrzebuje żadnej specjalnej diety na przywrócenie równowagi zasadowej. Jeśli będziesz przez dłuższy czas stosować dietę, w skład której wchodzą wyłącznie produkty zasadowe, to możesz się nabawić chorób układu trawiennego, w wyjątkowych przypadkach może nawet dojść do zatrucia organizmu.

8. Tabletki na odchudzanie, które pomogą schudnąć w mgnieniu oka.

chudnie

Żadne tabletki nie pomogą schudnąć w krótkim czasie. I dietetycy to potwierdzają. Obietnice szybkiego chudnięcia i rewelacyjne efekty to jedynie sprytne posunięcie marketingowe.

9. Produkty bogate w białko są najzdrowsze.

korzystnie

Diety białkowe dziś cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Warto jednak pamiętać o tym, że duże ilości białka w diecie obciążają nerki i mogą powodować różne choroby układu trawiennego.

Najlepiej postawić na dietę, w której białko będzie stanowić około 20% kaloryczności planu żywieniowego, aby w taki sposób zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczy i zwiększyć ilość złożonych węglowodanów w diecie.

10. Dieta na rzeźbę

sport

Tego typu dieta jest prawdziwym stresem dla organizmu. Powinna być stosowana wyłącznie przez osoby, które za wszelką cenę chcą wyrobić mięśnie. Jeśli będziesz stosować tego typu dietę na odchudzanie, to może dojść do zaburzeń hormonalnych, co negatywnie wpłynie na stan włosów i skóry.

11. Przed dietę koniecznie należy przeprowadzić detoks organizmu.

soki

Detoks organizmu to metoda odtruwania i oczyszczania organizmu z toksyn oraz zbędnych produktów przemiany materii. Ale nasz organizm nie potrzebuje żadnych detoksów, gdyż samodzielnie się pozbywa toksyn i złogów. Jeśli nie chcesz mieć problemów z trawieniem, to zapomnij o detoksie przed dietą.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty