15 najbardziej kontrowersyjnych kampanii reklamowych świata mody lat 90-tych

Proponujemy do obejrzenia zdjęcia z najbardziej kontrowersyjnych kampanii reklamowych świata mody od Versace do Chanel.

Chociaż lata 90-te, nie są uznawane za najbardziej udaną dekadę dla świata mody, wiele kampanii reklamowych marek odzieżowych zasługują na uwagę. Jedno można powiedzieć na pewno – takie ubrania można było sprzedać tylko za pomocą dość prowokujących zdjęć.

1. CALVIN KLEIN, wiosna 1993

calvin klein

Kate Moss dla CALVIN KLEIN

Kate Moss w tym czasie spotykała się z fotografem Mario Sorrenti, który miał niemal obsesję na punkcie młodej modelki, robiąc jej intymne zdjęcia dla siebie w dużych ilościach. Calvin Klein dowiedział się o tym i przekonał fotografa stworzyć serię intymnych zdjęć reklamowych dla męskiego zapachu Obsession. To właśnie ta kampania reklamowa z 18-letnią nimfetką, która tak łatwo obnażała się w kadrze, stała się symbolem rewolucji seksualnej lat 90-tych, a sama Kate – uosobieniem nowego standardu modelki, który budzi zmysły do tej pory.

calvin klein obsession

2. CHLOE, wiosna 1994

chloe

Naomi Campbell dla CHLOE

Karl Lagerfeld, główny projektant i fotograf domu Mody od 1992 do 1997 roku, utrwalił na zdjęciach urok Wschodu jako podstawową ideę kolekcji CHLOE na wiosnę 1994 roku. "Czarna pantera" prezentuje własne ciało obwieszane ozdobami na tle nagiego mężczyzny i kobierca w etniczne wzory.

3. HALSTON, 1990

halston

Cindy Crawford dla HALSTON

W 1990 roku Cindy Crawford podpisała kontrakt reklamowy z marką Halston, pojawiając się w reklamowym filmie o tej samej nazwie zapachu. Podczas gdy w filmie supermodelka prezentuje wyszukaną zwiewną długą sukienkę od słynnego domu mody, na oficjalnym plakacie perfum ona dosłownie nie ma na sobie nic, oprócz perfum.

4. CHRISTIAN DIOR, wiosna 1990

christian dior

CHRISTIAN DIOR

Wraz z pojawieniem się w 1989 roku nowego głównego projektanta mody, pierwszego w świecie, który z pochodzenia nie był Francuzem, Włocha Gianfranco Ferré, dom Mody CHRISTIAN DIOR uzyskał nowy impuls do rozwoju i styl, który był określony, jako "wyrafinowany, umiarkowany i dyskretny”. W wiosennej kolekcji 1990 dominowała czarno-biała gamma, kapelusze z szerokim rondem i proste akcesoria.

5. DOLCE & GABBANA, wiosna 1992

dolce gabbana

Monica Bellucci i Isabella Rossellini dla DOLCE & GABBANA

Założony w 1985 roku dom Mody DOLCE & GABBANA zdążył przedstawić kilka znaczących kolekcji, wśród których była nowa linia bielizny damskiej i kostiumów kąpielowych. W 1992 Domenico Dolce i Stefano Gabbana wspólnie z amerykańskim fotografem Stevenem Meiselem stworzyli serię zdjęć reklamowych w stylu "gangsterskiego luksusu", zapraszając jako modelek włoskich aktorek Monicę Bellucci i Isabellę Rossellini.

monica bellucci

Zdjęcia okazały się nie pozbawione humoru, jak i sam styl projektanta mody – i ta cecha szczególnie spodobała się Madonnie, dla której stworzyli 1500 kostiumów w 1992 roku podczas międzynarodowego tournee.

6. GUESS, wiosna 1991

guess

Claudia Schiffer dla GUESS

GUESS często tworzy kampanie reklamowe, podkreślając piękno kobiecego ciała. W latach 90-tych najbardziej zapotrzebowanymi modelkami były Claudia Schiffer i Naomi Campbell. W różnych prowokujących sesjach zdjęciowych GUESS w różnym czasie przedstawiały Drew Barrymore, Laetitia Casta, Adriana Lima, Alessandra Ambrosio, Kate Upton i Gigi Hadid.

7. CHANEL, 1990

chanel 90

Helena Christensen dla Chanel 90

Bardzo prosto, subtelnie i rozpoznawalnie – kapelusz i szalik z logo na gołe ciało, i jeszcze kilka bransoletek. Modelką może być każda dziewczyna. Uwierzymy fotografowi, który twierdzi, że to Helena Christensen.

8. THIERRY MUGLER, wiosna 1990

thierry mugler

Naomi Campbell dla THIERRY MUGLER

W swoich kolekcjach pret-a-porter (pierwszą kolekcję haute couture projektant wypuścił w 1992) Thierry Mugler grał z kolorem, kształtem i materiałem, tworząc urbanistyczne i jednocześnie wyrafinowane fasony strojów.

9. VALENTINO, wiosna 1995

valentino

Christy Turlington dla VALENTINO

Wiosenna kolekcja VALENTINO 1995, trzeba powiedzieć, niczym szczególnym się nie wyróżniała, podobno, dlatego marka postanowiła zaleźć oryginalny sposób: zrobić kontrowersyjną kampanię, przystawiając do w pełni ubranej top modelki Christy Turlington zupełnie nagiego mężczyznę jako akcesorium.

10. TUFF SHOES 1995

tuff shoes

Milind Soman i Madhu Sapre dla Tuffs Shoes

Indyjski model Milind Soman i jego była dziewczyna Madhu Sapre znalazły się w centrum skandalu, uczestnicząc w bardzo ekstrawaganckiej reklamie Tuff Shoes. Na zdjęciu zostali utrwaleni jedynie w butach do biegania.

W sierpniu 1995 roku policja zaczęła śledztwo za pozowanie nago i bezprawne wykorzystywanie pytona. Na ławie oskarżonych znaleźli się wydawnictwa produkujące te zdjęcia, agencja reklamowa, fotograf i sami modele. Sprawa sądowa trwała 14 lat. W rezultacie wszyscy uczestnicy byli usprawiedliwieni.

11. GIANNI VERSACE, jesień-zima 1993-94

versace 93-94

VERSACE WOMENSWEAR jesień-zima 93-94

Dalej niż inni w rozbieraniu modelek, wchodząc na pięty CALVIN KLEIN, poszedł dom mody VERSACE, zdejmując modelek w bardzo prowokujących strojach wraz z zupełnie nagimi mężczyznami na dodatek.

12. GIANNI VERSACE, jesień 1994

gianni versace

GIANNI VERSACE 94

Tworząc swoją najsłynniejszą sukienkę ze złotymi szpilkami dla Elizabeth Hurley w styczniu 1994, Gianni Versace wyraźnie postanowił odpocząć, bo nie potrafił wymyślić nic lepszego niż krótkie swetry i błyszczące mini-spódniczki jesienią tego samego roku. Zabawnie wyglądają kolorowe skarpetki w połączeniu z butami na wysokich obcasach.

13. VERSACE JEANS COUTURE, wiosna 1995

gianni versace fall 94

Nadja Auermann i Claudia Schiffer dla VERSACE JEANS COUTURE

Dwie blondynki topless o bardzo długich nogach tworzą coś podobnego do litery V – cóż, niezła reklama dżinsów: Nadja Auermann i Claudia Schiffer dobrze poradzili sobie z zadaniem dla VERSACE JEANS COUTURE.

14. VERSACE HOME COLLECTION 1993

versace jeans couture
stallone i shiffer versace 95

Sylvester Stallone i Claudia Schiffer dla Versace 95

Tutaj doszliśmy do punktu wyjścia: Sylvester Stallone i Claudia Schiffer w strojach Adama i Ewy w reklamach towarów dla Versace Home Collection. Więcej rozebrać się nie mogli – trzeba się ubierać!

15. YVES SAINT LAURENT Rive Gauche, jesień 1998

yves saint laurent rive gauche

YVES SAINT LAURENT Rive Gauche

Kampanie reklamowe Yves Saint Laurent zawsze wyróżniały się zauważalnością i ekscentrycznością. Począwszy od 1971 roku, kiedy to Yves pozował nago dla fotografii reklamowej nowego zapachu dla mężczyzn Yves Saint Laurent Pour Homme i aż do śmierci projektanta mody.

yves saint laurent

W 1997 roku stanowisko dyrektora kreatywnego męskiej linii domu Mody zajął Hedi Slimane (w 2012 roku otrzymał stanowisko już głównego dyrektora kreatywnego), który był autorem kolekcji i prowokacyjnej kampanii reklamowej z udziałem tej samej Kate Moss.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty