18 zasad współczesnych manier
Grzeczność przejawić nie jest trudne – to tylko szacunek do siebie i innych. Lecz jest kilka niuansów, o których znają daleko nie wszyscy.
1. Nigdy nie odwiedzaj kogoś bez uprzedzenia.
Jeśli odwiedzili cię bez uprzedzenia, możesz pozwolić sobie być w szlafroku i kapciach. Jedna brytyjska pani mówiła, że przy pojawieniu się nieproszonych gości, ona zawsze zakłada buty, kapelusz i bierze parasol. Jeśli człowiek jest jej przyjemny, ona wykrzyknie: "Ach, jak dobrze, przed chwilą przyszłam!". Jeśli nieprzyjemny: "Ach, przykro mi, ale muszę iść".
2. Parasol nigdy nie suszy się w stanie otwartym – ani w biurze, ani u gości.
Należy go złożyć i postawić na specjalną podstawkę czy powiesić.
3. Torebki nie wolno stawiać na kolana, czy na swoje krzesło.
Malutką ozdobną torebkę można położyć na stole, objętościową torebkę powiesić na oparciu krzesła czy postawić na podłogę, jeśli nie ma specjalnego krzesełka (takie są często oferowane w restauracjach). Portfel kładzie się na podłodze.
4. Plastikowe torby są dopuszczalne tylko po powrocie z supermarketu, tak samo jak i papierowe firmowe torby z butików.
Nosić ich potem ze sobą w jakości torby – skąpstwo.
5. Mężczyzna nigdy nie nosi żeńską torebkę.
I żeński płaszcz on bierze tylko po to, żeby donieść do szatni.
6. Domowe ubrania – to spodnie i sweter, wygodne, lecz mające przyzwoity wygląd. Szlafrok i piżama są przeznaczone, żeby rano dojść do łazienki, a wieczorem – z łazienki do sypialni.
7. Z tej chwili, jak dziecko zamieszka w oddzielnym pokoju naucz się puka wchodząc do niego.
Wtedy i ono będzie postępowało tak, zanim wejść do twojej sypialni.
8. Kobieta może nie zdejmować w pomieszczeniu kapelusz i rękawiczki, lecz nie czapkę i rękawiczki jednopalczaste.
9. Ogólna ilość ozdób za międzynarodowym protokołem nie musi przekraczać 13 przedmiotów, przy czym tu włączają się guziki z biżuterii.
Na rękawiczki nie zakładają pierścień, lecz bransoletka jest dozwolona. Czym jest ciemniej na ulicy, tym drożej ozdób. Wcześniej brylanty były uważane za wieczorową ozdobę zamężnych pań, jednak w ostatnim czasie jest dozwolono nosić brylanty w ciągu dnia. Na młodej dziewczynie kolczyki-goździki z brylantem blisko 0,25 karatów są całkiem właściwe.
10. Zasady opłaty zamówienia w restauracji: jeśli wymawiasz frazę "zapraszam", to oznacza, że płacisz.
Jeśli kobieta zaprasza partnera biznesowego do restauracji, to płaci ona. Inne formułowanie – "Chodźmy do restauracji" – przypuszcza, że każdy płaci za siebie il tylko wtedy, gdy mężczyzna sam proponuje zapłacić za kobietę, ona może się zgodzić.
11. Mężczyzna zawsze pierwszy wchodzi do windy, lecz wychodzi pierwszy ten, kto bliżej do drzwi.
12. W samochodzie jest uważane za najbardziej prestiżowe miejsce z tyłu kierowcy, jego zajmuje kobieta, mężczyzna siada obok niej, i kiedy on wychodzi z samochodu, to przytrzymuje drzwi i podaje pani rękę. Jeśli mężczyzna siedzi za kierownicą, kobiecie też bardziej pasuje zająć miejsce za jego plecami. Jednak bez względu na to gdzie siedzi kobieta, mężczyzna musi otworzyć przed nią drzwi i pomóc wyjść. W etykiecie biznesowej, w ostatnich czasach, mężczyźni coraz częściej naruszają tę normę korzystając z hasła feministek "W biznesie nie ma kobiet i mężczyzn".
13. Mówić publicznie o tym, że siedzisz na diecie – zły smak.
Ponadto nie wolno w ramach tego pretekstu odmawiać się od potraw zaproponowanych gościnną gospodynią. Obowiązkowo pochwal jej kulinarne talenty, przy czym możesz nic nie jeść. Tak samo trzeba postępować z alkoholem. Nie warto informować wszystkich, dlaczego nie wolno ci pić. Poproś białego wina i z lekka dotknij się do kieliszka.
14. Tematy tabu dla eleganckiej rozmowy: polityka, religia, zdrowie, pieniądze. Nieodpowiednie pytanie: "Wow, jaka sukienka! Ile zapłaciłaś?". Jak reagować? Mile uśmiechnij się: "To prezent!". Zacznij rozmowę na inny temat. Jeśli rozmówca nalega, miękko powiedz: "Nie chciałaby o tym mówić".
15. Do każdego człowieka, co osiągnął 12 lat, należy zwracać się per wy.
Obrzydliwe słyszeć, kiedy ludzie mówią "ty" kelnerom czy kierowcom. Nawet do tych ludzi, z kim dobrze jesteś znajomy, w biurze lepiej zwracać się per wy, per ty – tylko prywatnie. Wyjątek – jeśli jesteście rówieśnicami lub bliskimi przyjaciółmi. Jak reagować, jeśli rozmówca ciągle "tyka" ci? Najpierw zapytaj: "Przepraszam, czy do mnie się zwracacie?". Inaczej – neutralny uścisk ramionami: "Przepraszam, lecz nie przechodziliśmy na "ty"."
16. Omawiać tych, kogo nie ma, czyli po prostu plotkować, jest niedopuszczalne. Niedozwolone mówić źle o bliskich, w szczególności omawiać mężów, jak to u nas jest przyjęto. Jeśli mąż jest zły – dlaczego z nim nie chcesz się rozwieść? I tak samo niedozwolone z pogardą, z grymasem mówić o swoim rodzinnym kraju. "W tym kraju wszyscy są skąpi..." – w takim wypadku też należysz do tej kategorii osób.
17. W kinie, teatrze, koncertowej sali iść do swoich miejsc trzeba tylko twarzą do tych, co siedzą.
Pierwszym idzie mężczyzna.
18. Dziewięć rzeczy trzeba trzymać w tajemnicy: wiek, bogactwo, szparę w domu, modlitwę, składniki lęków, miłosny związek, prezent, honor i hańbę.
I wreszcie Jack Nicholson o zasadach dobrego tonu:
"Bardzo delikatnie odnoszę się do zasad dobrego tonu. Jak przekazać talerz. Nie krzyczeć z jednego pokoju do drugiego. Nie otwierać zamknięte drzwi bez pukania. Przepuszczać do przodu panie. Cel wszystkich tych niezliczonych prostych zasad – zrobić życie lepszym. Nie możemy żyć w stanie chronicznej wojny z rodzicami – to jest głupio. Rzetelnie śledzę za swoimi manierami. To nie jest jakaś abstrakcja. To jest wszystkim zrozumiały język wzajemnego szacunku".