20 oryginalnych (bardzo smacznych) potraw z warzyw

Od zaraz już nie trzeba zmuszać dzieci do jedzenia warzyw!

1. Smażone brokuły z parmezanem

Smażone brokuły

Składniki:

  • brokuły - 1 główka;
  • oliwa z oliwek - 3 łyżki;
  • sól i pieprz do smaku;
  • ser parmezan.

Sposób przygotowania:

  1. Zetrzeć ser na drobnej tarce.
  2. Umyć kapustę, wyciąć łodygi i podzielić na osobne różyczki.
  3. Ułożyć brokuły na blasze do pieczenia, polać olejem, przyprawić i doprawić solą.
  4. Piec brokuły w temperaturze 220С w nagrzanym piekarniku przez 12-15 minut. Podczas pieczenia 1-2 razy odwrócić różyczki.
  5. Wyjąć gotowe brokuły z piekarnika, posypać startym serem i od razu podawać na stół.

2. Domowe nuggetsy

Domowe nuggetsy

Składniki:

  • obrane gotowane ziemniaki - 3-4;
  • sól i pieprz do smaku;
  • oliwa z oliwek.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać piekarnik do 180ºС i wyłożyć blachę papierem do pieczenia.
  2. Zetrzeć gotowane ziemniaki na drobnej tarce, przełożyć do miski i dokładnie wymieszać z solą i pieprzem.Sformować z ziemniaczanej masy kulki, ułożyć je na blasze do pieczenia, polać oliwą z oliwek i piec w piekarniku do nabrania złocistego koloru (po 15 minut na każdą stronę).

3. Kapusta pekińska smażona z pieprzem

Kapusta pekińska

Składniki:

  • duża główka kapusty pekińskiej – 1 szt.;
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki;
  • olej sezamowy - 2 łyżeczki;
  • sos sojowy - 2-3 łyżki;
  • rozdrobnione ząbki czosnku – 2 szt.;
  • czerwony pieprz - 2 łyżeczki;
  • nasiona sezamu - 2 łyżeczki.

Sposób przygotowania:

  1. Pokroić główkę kapusty pekińskiej na ćwiartki.
  2. Wymieszać w małej misce sos sojowy z przyprawami i olejem.
  3. Ułożyć kapustę na blasze, polać przygotowaną marynatą tak, aby ją wsiąknęły wszystkie liście.
  4. Smażyć kapustę w nagrzanym piekarniku do momentu pojawienia się delikatnej chrupiącej skórki (5-6 minut).

4. Spaghetti w sosie Alfredo

Spaghetti

Składniki:

  • masło - 2 łyżki;
  • ziemniak średniej wielkości pokrojony w kostkę – 1 szt.;
  • mąka - 2 łyżki;
  • mleko - 1 szklanka;
  • woda - 1¾ szklanki;
  • starty parmezan - 1 szklanka;
  • spaghetti gotowane do miękkości w osolonej wodzie - 1 opakowanie;
  • pieprz cayenne - ¼ łyżeczki;
  • sól i pieprz do smaku.

Sposób przygotowania:

  1. We wrzącej wodzie ugotować ziemniak i rozgnieść go do konsystencji puree.
  2. W dużej patelni lub woku rozgrzać olej i wymieszać z mąką. W gorący olej delikatnie wlać mleko, ubijając do zgęstnienia sosu (około 3-4 minuty).
  3. Następnie przełożyć na patelnię ziemniaki i wlać 1½ szklanki wody, doprowadzić do wrzenia i gotować 5-7 minut. Kiedy ziemniaczany sos zgęstnieje, dodać do niego ser i pieprz cayenne, sól, pieprz i wyłączyć ogień.
  4. Wymieszać makaron z sosem i podawać na stół.

5. Zielona fasola po chińsku

Zielona fasola

Składniki:

  • zielona fasola - 450 g;
  • olej roślinny - 2 łyżeczki;
  • olej sezamowy - 1 łyżka;
  • sos sojowy - 1-2 łyżki;
  • ząbek czosnku pokrojony w cienkie plasterki;
  • nasiona sezamu - 1 łyżka.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać w woku olej, podsmażyć czosnek i dodać fasolę z olejem sezamowym.
  2. Smażyć fasolę na średnim ogniu do nabrania jasno-zielonego koloru (8-10 minut).
  3. Zalać fasolę sosem sojowym i dalej smażyć, stale mieszając, jeszcze 5 minut
  4. Posypać fasolę nasionami sezamu i podawać na stół.

6. Serowa zapiekanka z brukselką

Serowa zapiekanka

Składniki:

  • brukselka - 2 kg;
  • masło - 2 łyżki;
  • mąka - 2 łyżki;
  • mleko - 300 ml;
  • starty parmezan - 100 g;
  • sól - ½ łyżeczki;
  • majonez - 60 ml;
  • czarny pieprz do smaku.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać piekarnik do 170ºС.
  2. Wyciąć łodygi brukselki i rozciąć każdą na pół.
  3. Wypełnić średni garnek wodą do połowy i doprowadzić ją do wrzenia.
  4. W ciągu 2-3 minut gotować brukselki we wrzącej wodzie, stale mieszając. Następnie odcedzić ją na durszlaku i lekko wycisnąć.
  5. W dużym garnku żeliwnym roztopić masło, dodać mąkę i szybko wymieszać trzepaczką, aby usunąć wszystkie grudki. Wyłączyć ogień i dodać do sosu mleko, ser, majonez, przyprawić i doprawić solą. Wymieszać sos do rozpuszczenia sera.
  6. Przełożyć brukselki do naczynia do pieczenia, zalać sosem śmietanowym i piec 40-50 minut.

7. Smażone grzyby

Smażone grzyby

Składniki:

  • masło - 2 łyżki;
  • oliwa z oliwek lub olej roślinny - 1 łyżka;
  • grzyby - 600-700 gramów;
  • posiekane ząbki czosnku - 600-700 gramów;
  • białe wino (można zastąpić bulionem drobiowym lub warzywnym) - ¼ szklanki;
  • sól do smaku.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać w patelni żeliwnej oliwę i połowę masła, dodać grzyby i smażyć je przez 1-2 minuty.
  2. Dodać do miski pozostałe masło i czosnek, wymieszać, zalać winem i dalej smażyć. Gdy płyn prawie odparuje, doprawić grzyby solą i od razu podawać na stół.

8. Pomidory koktajlowe smażone z czosnkiem

pomidory

Składniki:

  • pomidory koktajlowe - 300 g;
  • posiekane ząbki czosnku – 6 szt.;
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki;
  • sól - 1 łyżeczka;
  • mielony pieprz czarny - 2 łyżeczki.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać piekarnik do 170ºС.
  2. W średniej misce wymieszać pomidory, czosnek, oliwę z oliwek, sól i pieprz.
  3. Wlać zawartość miski na blachę i piec przez 20-25 minut.

9. Kobler pomidorowy

Kobler pomidorowy

Składniki:

Na farsz:

  • oliwa z oliwek - ¼ szklanki;
  • cebula pokrojona w cienkie krążki – 2 szt.;
  • ząbki czosnku drobno pokrojone w plastry – 4 szt.;
  • pomidory koktajlowe - 3 kg;
  • mąka - 3 łyżki;
  • pieprz czerwony - ¼ łyżeczki;
  • sól i świeżo zmielony pieprz czarny do smaku.

Do biszkoptów:

  • mąka - 2 szklanki;
  • proszek do pieczenia - 2 łyżeczki;
  • zimne masło pokrojone w kostkę - 110 g;
  • tarty ser - 1 szklanka;
  • tarty żółty ser do posypania -1 łyżka
  • kwaśna śmietana - 1½ szklanki.

Sposób wykonania:

  1. Smażyć cebulę na patelni z rozgrzanym olejem do nabrania koloru karmelowego.
  2. Dodać na patelnię czosnek, mieszając, dalej smażyć do pojawienia zapachu (około 3 minut).
  3. Przełożyć na patelnię pomidory, mąkę i paprykę, posolić i doprawić.
  4. W dużej misce połączyć mąkę z proszkiem do pieczenia i solą, dodać olej i wymieszać ciasto palcami do powstania małych grudek. Następnie dodać do miski ser i śmietanę dobrze wymieszać widelcem.
  5. Przenieść nadzienie pomidorowe na formę do pieczenia i ułożyć na nim łyżką ciasto, pozostawiając środek otwarty. Posypać serem.
  6. Piec w nagrzanym do 180ºС piekarniku przez 60-70 minut.

10. Frytki pieczone w piekarniku

Frytki

Składniki:

mieszanka przypraw:

  • sól - 2 łyżki;
  • chili - 1 łyżeczka;
  • suszona bazylia - 1 łyżeczka;
  • kminek - 1/8 łyżeczki;
  • pieprz czarny - 1/8 łyżeczki.

Do frytek:

  • ziemniaki – 3 szt.;
  • oliwa z oliwek - 1-2 łyżki;
  • starty parmezan (opcjonalnie) - 2 łyżki.

Sposób przygotowania:

  1. Wymieszać w misce wszystkie przyprawy.
  2. Umyć, oczyścić i pokroić ziemniaki w cienkie plasterki.
  3. Zalać ziemniaki zimną wodą i pozostawić na 30-40 minut. Odcedzić i ułożyć ziemniaczane plasterki na papierowym ręczniku.
  4. Wyłożyć blachę papierem do pieczenia i rozgrzać piekarnik do 190ºС.
  5. Wymieszać w misce ½ -1 łyżkę mieszanki przypraw, 1-2 łyżki oleju i ziemniaki.
  6. W jedną warstwę ułożyć plasterki ziemniaków na blasze i piec przez 30 minut, przewracając łopatką raz lub dwa razy. Następnie zwiększyć temperaturę do 210ºС i dalej piec do miękkości.
  7. Posypać gotowe frytki pozostałą mieszanką przypraw i serem i od razu podawać.

11. Naleśniki z kalarepy i marchewki pod sosem śmietanowym

Naleśniki

Składniki:

  • kalarepa – 2 główki;
  • marchew – 1 szt.;
  • jajko – 1 szt;
  • sól - ¼ łyżeczki;
  • pieprz cayenne - ¼ łyżeczki;
  • olej roślinny - ½ szklanki;
  • awokado - ½ szt;
  • jogurt bez dodatków - ¼ szklanki;
  • cytryna - ½ szt;
  • szczypiorek (do dekoracji).

Sposób przygotowania:

  1. Obrać warzywa ze skórki i liści i posiekać je w robocie kuchennym. Wycisnąć powstałą masę przez gazę.
  2. Dokładnie wymieszać warzywne puree z jajkami, solą i pieprzem.
  3. Wylać na uprzednio rozgrzaną patelnię olej, wlać ciasto i smażyć z obu stron do momentu nabrania rumianego koloru.
  4. W małej misce wymieszać awokado z jogurtem, sokiem z cytryny i solą.
  5. Podawać gotowe naleśniki z kremem z awokado i drobno posiekanym szczypiorkiem.

12. Cukinie zapiekane z parmezanem

Cukinie

Składniki:

  • cukinie przekrojone na ćwiartki – 4 szt.;
  • starty parmezan - ½ szklanki;
  • suszony tymianek - ½ łyżeczki;
  • suszone oregano - ½ łyżeczki;
  • suszona bazylia - ½ łyżeczki;
  • czosnek w proszku - ¼ łyżeczki;
  • sól i świeżo zmielony pieprz czarny do smaku;
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki;
  • posiekana natka pietruszki - 2 łyżki.

Sposób przygotowania:

  1. W małej misce wymieszać ser z przyprawami i solą.
  2. Ułożyć cukinie na przygotowanej blasze, polać olejem i posypać mieszaniną sera i przypraw.
  3. Piec cukinie w nagrzanym do 180ºС piekarniku do miękkości. Po czym w ciągu 3-4 minut smażyć cukinie na rozgrzanym oleju do momentu pojawienia się chrupiącej skórki.

13. Grecki sos "Tzatziki"

Grecki sos

Składniki:

  • ogórek - ½ szt.;
  • jogurt grecki - 1½ szklanki;
  • rozdrobnione ząbki czosnku – 2 szt.;
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki;
  • biały ocet - 1 łyżka;
  • sól - ½ łyżeczki;
  • posiekany świeży koperek - 1 łyżka.

Sposób przygotowania:

  1. Zetrzeć ogórek, przecedzić go przez drobne sito i umieścić na noc w lodówce.
  2. Wymieszać jogurt, czosnek, olej, ocet i sól w dużej misce, przykryć pokrywką i też schować do lodówki na noc.
  3. Wymieszać starty ogórek i świeży koperek z jogurtową mieszaniną. Podawać na stół schłodzony sos z lawaszem do maczania.

14. Groszek duszony z cebulą

Groszek duszony

Składniki:

  • mleko - 2 szklanki;
  • goździk – 3 szt.;
  • liść laurowy;
  • perłowa cebula - 450 gramów;
  • masło - 3 łyżki;
  • sól do smaku;
  • cukier - 1 łyżeczka;
  • mąka - 2 łyżki;
  • czarny pieprz - ½ łyżeczki;
  • starta gałka muszkatołowa - ¼ łyżeczki;
  • mrożony zielony groszek - 900 g;
  • jogurt grecki lub śmietana - ¼ szklanki.

Sposób przygotowania:

  1. Wymieszać w małym garnku mleko, goździki i liść laurowy i doprowadzić do wrzenia. Gotować mleko z przyprawami na małym ogniu przez 15 minut, odcedzić i usunąć przyprawy. Przykryć garnek pokrywką i pozostawić w cieple.
  2. Na dużą patelnię wrzucić cebulę i zalać wodą tak, aby w połowie przykryć. Dodać do cebuli 1 łyżkę masła, sól, cukier i gotować na średnim ogniu, stale mieszając, aż cały płyn wyparuje. Przełożyć gotową cebulę na duży talerz.
  3. Roztopić w tej samej patelni pozostałe masło, dodać mąkę i dokładnie wymieszać. Wlać do masła ciepłe mleko i gotować, stale mieszając, do zgęstnienia. Dodać sos, groszek i cebulę, posolić, przyprawić i dalej dusić do miękkości warzyw.
  4. Wlać na talerze porcje jogurtu lub śmietany i delikatnie umieścić w nich smażoną cebulę.

15. Szpinak pieczony z serem

Szpinak pieczony

Składniki:

  • masło w temperaturze pokojowej;
  • średnie ziemniaki obrane i pokrojone w cienkie plasterki - 5-6 szt.;
  • świeży szpinak - 280 gramów;
  • ser feta - ½ szklanki;
  • kwaśna śmietana - 2 szklanki;
  • jajka – 3 szt.;
  • sól i pieprz do smaku.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać piekarnik do 180ºС. Posmarować formę do pieczenia masłem.
  2. Ułożyć na formie plasterki ziemniaków, by plasterki zachodziły na siebie. Na nich położyć szpinak, a na górze jeszcze jedną warstwę ziemniaków. Posypać warzywa serem i przykryć je pozostałymi ziemniakami.
  3. W osobnej misce ubić śmietanę i jajka, przyprawić i doprawić solą.
  4. Zalać warzywa kremową mieszanką i przykryć formę folią.
  5. Piec danie w piekarniku do miękkości (około 40 minut). Następnie zdjąć folię i dalej piec do momentu nabrania złocistego koloru.

16. Buffalo z kalafiora z sosem śmietanowym

Buffalo

Składniki:

Sos serowy:

  • odtłuszczona śmietana - 1/3 szklanki;
  • pokrojony niebieski ser - 2 łyżki;
  • odtłuszczone mleko - 1 łyżka;
  • majonez - 2 łyżeczki;
  • sól i świeżo zmielony czarny pieprz do smaku.

Buffalo:

  • masło - 2 łyżki;
  • ostry sos - ¼ szklanki;
  • sok z cytryny - 1 łyżka;
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki;
  • sól;
  • kalafior - 1 główka.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać piekarnik do 200ºС.
  2. Zrobić sos serowy, wymieszać w małej misce śmietanę, niebieski ser, mleko, majonez, sól i pieprz. Przykryć miskę pokrywką i odłożyć do lodówki na 30-40 minut.
  3. Roztopić masło i wymieszać z sokiem z cytryny w misce.
  4. Połączyć w dużej misce oliwę z oliwek, sól i ½ szklanki wody, dodać kalafior i dokładnie wymieszać.
  5. Ułożyć różyczki na blasze i smażyć w piekarniku do opiekania (20-25 minut).
  6. Nasmarować różyczki mieszaniną masła i soku i piec w piekarniku jeszcze przez 5-7 minut, aż sos zacznie bulgotać. Podawać buffalo gorącym z schłodzonym sosem śmietanowym.

17. Bakłażan-pizza

Bakłażan pizza

Składniki:

  • duży bakłażan;
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki;
  • przyprawa włoska - 2 łyżeczki;
  • starty parmezan – 1/3 szklanki;
  • rozdrobniona mozzarella - 1/3 szklanki;
  • ostry czerwony pieprz i bazylia (opcjonalnie);
  • sól do smaku.

Do sosu:

  • oliwa z oliwek - 2-3 łyżeczki;
  • posiekane ząbki czosnku – 3 szt.;
  • obrane ze skórki i pokrojone w kostkę świeże pomidory - 2 szklanki;
  • przyprawa włoska - ½ łyżeczki;
  • oregano - ¼ łyżeczki.

Sposób przygotowania:

  1. Pokroić bakłażan na grube okrągłe plasterki, ułożyć na złożony papierowy ręcznik i obficie posypać solą z obu stron. Zostawić bakłażan w tym miejscu na 30 minut, aby sól wyciągnęła nadmiar płynu.
  2. Rozgrzać piekarnik do 190ºС.
  3. Rozgrzać oliwę na patelni z czosnkiem do pojawienia się zapachu, dodać pomidory, doprawić i gotować sos na małym ogniu do zgęstnienia, okresowo rozgniatając widelcem. W razie potrzeby dodać wody, aby sos nie przypalił.
  4. Do sucha wytrzeć bakłażan papierowym ręcznikiem, polać olejem i ułożyć na blasze, posmarować oliwą z oliwek i posypać włoską przyprawa. Piec bakłażana w piekarniku 25-30 minut.
  5. Wymieszać w małej misce parmezan i mozzarellę.
  6. Wyjąć gotowe bakłażany z piekarnika, ułożyć na każdy plasterek kilka łyżek sosu, posypać bazylią i serową mieszanką. Piec pizzę w piekarniku jeszcze 6-7 minut do momentu lekkiego zarumieniania i sera.

18. Marchew w glazurze klonowej

Marchew

Składniki:

  • marchewka – 12 szt.;
  • masło- 8 łyżek;
  • syrop klonowy - ¼ szklanki;
  • świeżo wyciśnięty sok z cytryny;
  • sól i czarny pieprz do smaku;
  • świeży tymianek - 1 łyżka.

Sposób przygotowania:

  1. Pokroić marchewkę w cienkie długie plastry.
  2. W dużym naczyniu żaroodpornym roztopić masło, dodać marchew, przykryć pokrywką i gotować na wolnym ogniu, mieszając, do miękkości (20-30 minut).
  3. Dodać na patelnię syrop i sok z cytryny, dokładnie wymieszać i gotować jeszcze 2 minuty. Doprawić gotową marchewkę solą, pieprzem i posypać tymiankiem.

19. Tarta z zielonymi szparagami

Tarta

Składniki:

  • mrożone ciasto francuskie - 1 arkusz;
  • starty żółty ser - 2 szklanki;
  • zielone szparagi - 700 g;
  • oliwa z oliwek - 1 łyżka;
  • sól i pieprz do smaku.

Sposób przygotowania:

  1. Rozgrzać piekarnik do 190ºС.
  2. Rozwałkować ciasto na posypanej mąką powierzchni, wyrównać postrzępione krawędzie, ułożyć na blasze i piec do nabrania złocistego koloru (15-17 minut).
  3. Wyjąć tartę z piekarnika, posypać serem i ułożyć na niej szparagi. Posmarować ciasto oliwą, przyprawić i doprawić solą. Piec w piekarniku, aż szparagi nie będą miękkie (około 20 minut).

20. Pasta z czerwonej papryki

Pasta

Składniki:

  • czerwona papryka – 2 szt.;
  • oliwa z oliwek - 2-3 łyżki;
  • drobno pokrojone cebule - 2 szt.;
  • posiekane ząbki czosnku – 4 szt.;
  • sól morska i świeżo zmielony czarny pieprz do smaku;
  • mleko migdałowe - 1½ szklanki;
  • drożdże spożywcze - 2 łyżki
  • skrobia kukurydziana - 1,5 łyżki;
  • szczypta czerwonego pieprzu (opcjonalnie);
  • spaghetti - 340 g.

Do serwowania (opcjonalnie):

  • parmezan;
  • drobno pokrojona świeża pietruszka lub bazylia.

Sposób przygotowania:

  1. Piec czerwoną paprykę w nagrzanym do 260С piekarniku przez 25-30 minut. Obrać ze skórki, usunąć szypułki i nasiona.
  2. Ugotować spaghetti zgodnie z instrukcją na opakowaniu, odcedzić na durszlaku, polać oliwą, przykryć ręcznikiem i odłożyć na bok.
  3. Smażyć cebulę z czosnkiem w oliwie z oliwek do nabrania złocistego koloru, doprawić solą, usunąć z ognia i odłożyć na bok.
  4. Połączyć smażoną cebulę, czosnek, pieczoną paprykę, mleko migdałowe, paprykę czerwoną, drożdże spożywcze i skrobię w pojemniku miksera i zmieszać do uzyskania kremowej konsystencji.
  5. Przenieść sos z powrotem na patelnię i gotować na małym ogniu aż do uzyskania gęstej masy.
  6. Zmieszać gotowy sos ze spaghetti, doprawić i podawać, posypując zieleniną i parmezanem.
źródło:Buzzfeed
 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty