30 sposobów, aby zająć malucha według metody Montessori

Włoski pedagog Maria Montessori w jakości metody wychowania dzieci w wieku od 3 do 5 lat zaoferowała rozwijające gry, które nie wymagają szczególnego, czy skomplikowanego sprzętu.
30 sposobów zająć malucha

Maria Montessori w jakości metody wychowania dzieci w wieku od 3 do 5 lat zaoferowała rozwijające gry. W takich grach wykorzystują się tylko podręczne środki: słoiki z przykrywkami, klamerki do bielizny, sypkie produkty, a także zabawki uszyte swoimi rękami. Główne – nie zostawiać dziecka bez nadzoru przy współdziałaniu z drobnymi przedmiotami.

Oferujemy wam 30 przykładów tego, czym można zająć dziecko w domu, podczas zimnego jesiennego wieczoru.

  1. Wziąć butelki, słoiczki, bąbelki różnych rozmiarów, odkręcić od nich przykrywki, wymieszać przedmioty i zaproponować dziecku dobrać i zakręcić przykrywki z powrotem.
  2. Wziąć gąbkę i mydło i nie kwapiąc się pokazać dziecku jak należy myć naczynie, a potem pozwolić mu zrobić to samo.
  3. Wysypać grysik, wziąć szufelkę i szczotkę i razem zamieść.
  4. Na tej samej zasadzie – rozlać wodę i wytrzeć ją.
  5. Wziąć guziki, sznurowadła, przyciski, haczyki. Zrobić, na przykład zajączka i marchewkę, połączyć ich między sobą albo sznurkiem, albo guzikiem i pętlą, albo haczykiem i pętlą i bawić się w grę "nakarm zajączka marchewką".
  6. Wziąć kawałeczki tkaniny różnej tekstury – jedwab, bawełnę, sierść. Omówić jakie one są na dotyk: kłujący, miękki, śliski. Zaproponować dobrać do nich pary.
  7. Drobne przedmioty – guziki, mozaikę, kulki – rzucić do słoika z wodą i łapać łyżką.
  8. Wziąć woreczek z 8–10 znajomymi maluchowi przedmiotami (taśma, ołówek, grzebień, gumowy zajączek, itp.). Dzieciak wyciąga z zamkniętymi oczami przedmioty i nazywa je. Potem można skomplikować zadanie: złożyć wszystkie przedmioty na literę "d". Ćwiczą się odczucia dotykowe. Można nauczyć się wszystkich liter alfabetu, ćwiczy się zdolność wydzielać dźwięki w słowach.
  9. Będzie trzeba 2 talerzy, gąbka, konewka. Nalać do jednego talerza wodę i gąbką przenosić wodę z jednego talerza do drugiego.
  10. Koraliki, pudełka. Wymieszać koraliki i poprosić rozłożyć (w kolorze czy rozmiarze) po różnych pudełkach – najpierw po dwóch, potem po trzech pudełkach, itp.
  11. Paciorki, żłób (zrobić z węża ogrodowego), spodek. Zrobić żłób-zjeżdżalnię i spuszczać paciorki po żłobie w spodku. Można współzawodniczyć z dzieckiem, czyja paciorka dotacza się szybciej.
  12. Origami. Miąć, składać, czy rwać papier – to rozwój sprytu rąk i drobnej motoryki. Również origami rozwija przestrzenną wyobraźnię, uczy czytać kreślenia, rozwija twórcze zdolności.
  13. Worki z ciężarem w 1, 2, 3 kg na sznurku. Maluch będzie je ciągał za sobą. To rozwija siłę i wytrzymałość rąk, dużą motorykę.
  14. Nawlekać na sznurek dowolne figurki z dziurą.
  15. Drewniane goździki z młotkiem. Ich można wbijać do plasteliny, czy miękkiej gliny.
  16. Słoik z otworami w przykrywce: przez nich można rzucać korki, koraliki, piłeczki z pianki, guziki.
  17. Woreczki z bobami, fasolą: można przesypywać czy gatunkować, a można w woreczkach chować drobne zabawki i prosić dzieciaka znaleźć ich.
  18. Biurowe spinacze i styropian.
  19. Forma do lodu i pęseta, paciorki czy jagody. Maluchy do roku niech wyjmują jagody palcami.
  20. Posadzić dziecko na krzesło i nasypać mu na stół mąkę – niech "rysuje" palcem, pałeczką, pędzelkiem.
  21. Taca, kasza manna i fasola, sito. Niech maluch szuka w mannie schowaną fasolę i składa ją do słoiczka. Można pokazać, jak odsiać mannę za pomocą sita.
  22. Niewielkie pudełko bez przykrywki i klamerki. Jeśli dziecko całkiem malutkie, przyczepić klamerki na obwodzie pudełka, żeby ono zdejmowało. Dzieciom starszym można pokazać, jak "przypinać" klamerki, i oni będą starali się zrobić to same.
  23. Magnes (koniecznie większy) i różne przedmioty (metalowe i nie z metalu). Maluch sprawdza, co przyczepia się, a co nie.
  24. Plastikowy kubek z wodą, kropla płynnego mydła i trzepaczka. Niech dziecko "ubiję" pianę.
  25. Trzy rondle różnej średnicy i przykrywki. Niech podbiera "prawidłową" przykrywkę. Jeszcze można rozłożyć rondle jeden do drugiego.
  26. Przy korzystaniu zmywarką można pozwolić dziecku wyciągnąć z koszyka łyżki i widelce, tylko uważajcie na ostre przedmioty.
  27. Wysoka plastikowa szklanka czy waza z wodą, różne niewielkie przedmioty: żołędzi, nakrętki, paciorki, plastikowe detale, korki, kulki z folii aluminiowej. Dziecko rzuca przedmioty do wody i obserwuje, jakie toną, a jakie nie ma, można komentować: ciężki, lekki.
  28. Dostajemy stare czasopisma, czy gazety. Je można rwać – na smugi czy kawałeczki – w takim razie rozwijają się ruchy rąk i chwytanie. Tylko najpierw należy pokazać, jak to robić poprawnie: zachwycić palcami obu rąk arkusz, a potem pociągnąć w różne strony. W końcu można rzucić kawałki w górę ze słowami: "Jesień nadeszła!" – i razem cały ten listopad zbierać.
  29. Plastelina pośpiesza na pomoc! Nie obowiązkowo od razu zajmować się poważnie modelowaniem. Najpierw można po prostu pognieść w rękach – łącząc masaż paluszków i rąk i rozwijając mięśnie. A potem można rozwinąć placek i wtykać do niego wszystkie drobne rzeczy, które trafią do ręki: paciorki, kamienia, muszle, zboża i bobowe.
  30. Sznurować, otwierać-zamykać błyskawice, rzepy – to bardzo korzystnie. Jest dużo zabawek, w których wykorzystuje się ta technika. Ale można doskonale obejść się i bez nich. Wystarczy przynieść dużo rzeczy i zrobić rzetelne przeszukanie.
źródło:VK
 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty