5 najbardziej fascynujących szkół na świecie, w których nie ma jedynek
1. Demokratyczny system w szkole ALPHA
Szkoła została otwarta w 1972 roku w Kanadzie z inicjatywy kilku lokalnych zainteresowanych rodziców.
W szkole ALPHA nie ma zadań domowych, ocen, dzienników, harmonogramu i nawet podręczników. Nauka odbywa się w sposób nieodłączny od życia dziecka, jego codziennych interesów, gier i hobby. Dzieci same decydują o tym, jak spędzić dzień w szkole, co nowego się dowiedzieć i co dokładnie robić, a zadaniem nauczycieli – nie przeszkadzanie im i delikatnie skierowanie na właściwe tory. Dlatego grupy w ALPHA są różnowiekowe, ponieważ są tworzone wyłącznie według interesów.
Sytuacje konfliktowe w demokratycznej szkole rozstrzygane są szybko i na miejscu. Do tego zbierają się uczniowie, w tym ci, którzy pokłócili się, i kilku nauczycieli. W trakcie dyskusji członkowie "komitetu" wypowiadają się, uzasadniają punkty widzenia, kierując się zasadami wzajemnego poszanowania i próbując postawić się na miejscu drugiego człowieka. Wynik – rozwiązanie kompromisowe, wszyscy są zadowoleni.
Również w ALPHA odbywają się niezwykłe zebrania rodzicielskie. Na nich obecni są uczniowie. Dzieci mają prawo, na równi z dorosłymi, do dokonywania zmian w procesie uczenia się, oferowania nowych, interesujących ich przedmiotów i zajęć.
2. System waldorfski Rudolfa Steinera
Pierwsza szkoła tego typu została otwarta w 1919 roku w niemieckim Sztutgarcie. Teraz metodyka waldorfska jest wdrażana na całym świecie, według tego systemu z powodzeniem działa ponad 3000 szkół.
Cechą systemu Steinera jest uzyskanie wiedzy odpowiedniej do fizycznego, duchowego, intelektualnego i emocjonalnego rozwoju dziecka. Dzieci nie poddają się presji, dlatego w szkole nie ma systemu ocen, zeszytów, podręczników i obowiązkowej certyfikacji. Od początku nauki dzieci prowadzą osobisty dziennik, w którym codziennie mogą z własnej woli zapisywać lub szkicować swoje wrażenia, nową zdobytą wiedzę i doświadczenie.
Wraz ze standardowymi przedmiotami uczniom pomagają opanować różne rodzaje sztuki, rzemiosła, ogrodnictwo, finanse i nawet elementy filozofii. Przy tym wdrażane jest podejście interdyscyplinarne, które umożliwia dzieciom ustalanie związków między zjawiskami i przedmiotami we wszystkich dziedzinach życia, zdobycie nie tylko teoretycznej wiedzy, ale i praktycznych umiejętności, które naprawdę im się przydadzą w przyszłości.
3. Swobodny system Aleksandra Neilla w szkole Summerhill
Założona w 1921 roku szkoła początkowo znajdowała się w Niemczech, ale 6 lat później została przeniesiona do Anglii (Suffolk). Szkoła z internatem Summerhill jest marzeniem każdego dziecka, ponieważ uczniowie nie karani nawet za wagarowanie, nie mówiąc już o obelżywych słowach na tablicy i złym zachowaniu. Co prawda takie rzeczy zdarzają się bardzo rzadko, ponieważ dzieci bardzo lubią Summerhill.
Główną zasadą metody Aleksandra Neilla: "Wolność, a nie bezprawie". Według jego teorii, dziecko szybko zanudza nicnierobienie, ciekawość i tak weźmie górę. I system naprawdę działa – uczniowie szkoły z internatem na początku cieszą się "lenistwem", ale potem sami zapisują się na ciekawe dla nich lekcje i ciężko pracują. Ze względu na to, że wszystkie dyscypliny koniecznie przecinają się, dzieci zaczynają interesować się zarówno naukami ścisłymi, jak i humanistycznymi.
W zarządzaniu Summerhill biorą udział pracownicy i uczniowie. Trzy razy w tygodniu odbywają się wspólne spotkania, na których każdy obecny ma prawo głosu. Takie podejście pomaga dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności i zdolności przywódcze.
4. System interakcji ze światem w szkole Mountain Mahogany
To niesamowite miejsce otworzyło swoje drzwi w 2004 roku w USA.
W przeciwieństwie do innych szkół alternatywnych do wstąpienia na Mountain Mahogany nie trzeba odbywać rozmowy kwalifikacyjnej lub kursu przygotowawczego. Dostać się do szkoły można w sposób najbardziej uczciwy i bezstronny – wygrać na loterii.
Program nauczania został opracowany na bazie innowacyjnych badań neurologicznych wykazujących, że do skutecznego zdobywania wiedzy potrzebne jest aktywne emocjonalne zaangażowanie i pozytywna atmosfera zewnętrzna.
Do tego dąży Mountain Mahogany – dzieciom oferowane są zarówno standardowe przedmioty, jak i zajęcia z gotowania, szycia, ogrodnictwa, stolarstwa i innych rodzajów umiejętności. Każde dziecko uczy się czegoś nowego poprzez osobiste doświadczenie oraz stałą współpracę z zewnętrznym światem, poszukiwanie harmonii z nim.
W celu wizualnej prezentacji wartości nabytej wiedzy i umiejętności w szkole założony jest ogromny ogród. Tam dzieci uprawiają drzewa owocowe, warzywa i owoce, które razem zbierają, żywiąc się tylko organicznymi produktami własnej produkcji.
5. System kontraktowy Helen Parkhurst w szkole Dalton
Ta technika przygotowawcza jest uważana za jedną z najlepszych na świecie (według magazynu Forbes). Szkoła Dalton została założona w Nowym Jorku w 1919 roku, ale jej system pedagogiczny przejmuje się przez instytucje edukacyjne na całym świecie.
Cechą metody Helen Parkhurst – podstawa kotraktowa. Uczniowie, chodząc do szkoły, samodzielnie decydują o tym, jakich przedmiotów i w jakim zakresie chcą się uczyć. Również dzieci dobierają tempo i złożoność programu, pożądane obciążenie i jakość opanowania materiału. Zgodnie z przyjętymi postanowieniami dziecko podpisuje indywidualny kontrakt, który określa prawa i obowiązki obu stron, terminy okresowych testów i egzaminów. Kontrakt zawiera listę zalecanej literatury, informacje do dalszych badań i refleksji, pytania kontrolne.
Warto zauważyć, że w szkole Dalton nauczycieli jako takich nie ma. Oni pełnią rolę doradców, mentorów, trenerów i egzaminatorów. Faktycznie dzieci otrzymują wiedzę i umiejętności, które chcą, a dorośli im nie przeszkadzają i pomagają w razie potrzeby.