5 najpopularniejszych mitów o wegetarianizmie

Jeszcze do niedawna zarzucano wegetarianom poświęcanie swojego zdrowia w imię niezrozumiałej ideologii, a ich dietę określano jako wyjątkowo szkodliwą i destrukcyjną dla organizmu. Dziś wiemy, że jest zupełnie inaczej.

Wegetarian i wegan jest coraz więcej, a ich mięsożerni znajomi z zaciekawieniem przyglądają się komponowanym przez nich posiłkom. W końcu nawet najbardziej zadeklarowany zwolennik wołowiny musi przyznać, że roślinne kompozycje są nie tylko lekkie i zdrowie, ale także pyszne. Warto rozwiać jednak pozostałe wątpliwości – oto krótki przegląd mitów, dotyczących wegetarianizmu.

Mit Nr 1: Dieta wegetariańska uniemożliwia dostarczenie organizmowi wystarczającej ilości białka

jedzenie

To podstawowy argument zwolenników tradycyjnej diety podczas kłótni z wegetarianami. Ludzie przywiązani do pokarmów mięsnych są przekonani, że jedynie w mięsie kryją się dobrze przyswajalne i pełnowartościowe proteiny.

Jaka jest prawda? Oczywiście to mit. Po pierwsze, dzienne zapotrzebowanie białka nie jest wysokie i wynosi ok. 1,2-1,5 g białka na kilogram masy ciała – dostarczenie takiej ilości nie jest trudne, nawet jeżeli rezygnujemy nie tylko z mięsa, ale także wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Po drugie, niektóre pokarmy roślinne są lepszym źródłem białka od najkrwawszej wołowiny (na szczególną uwagę zasługuje tofu i soja), a w diecie wegetariańskiej uwzględnić można także ryby, nabiał oraz jajka.

Mit Nr 2: Dieta wegetariańska wiąże się z niedoborem witaminy B12

witaminy

W tym przypadku problem jest nieco bardziej skomplikowany. Witamina B12 to bez wątpienia niezwykle ważna substancja. Właśnie ona odpowiada za poprawną pracę mózgu oraz układu nerwowego, a jej niedobór wymiernie wpływa na jakość naszego życia: sprawia, że jesteśmy przemęczeni, mamy problemy z pamięcią oraz równowagą. W skrajnych przypadkach jej brak może doprowadzić nawet do zawału. Co jest jej najlepszym źródłem? Przede wszystkim podroby.

Jaka jest prawda? Wegetarianie mogą je z powodzeniem zastąpić rybami, jajkami lub nabiałem. Niestety witamina B12 jest obecna jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego weganie muszą dostarczać je poprzez suplementy diety lub produkty sztucznie wzbogacane o tę substancję.

Mit Nr 3: Wegetarianie są znacznie słabsi

dieta

Na wegetarianizm i weganizm przechodzi coraz więcej ludzi, chociaż niektórzy z nich nadal mają wątpliwości, czy ich organizm jest gotowy na taką dietę.

Jaka jest prawda? Wielu z nich to aktywne gwiazdy sportu. Jakiś czas temu świat obiegła wiadomość, że wegetarianinem został bokser, kandydat do tytułu mistrza świata wagi ciężkiej – Bryant Jennings. Pozbawiona mięsa dieta nie przeszkadza mu w powalaniu na deski kolejnych, mięsożernych rywali.

Mit Nr 4: Dieta wegetariańska jest nudna

kanapka

Ktoś może pomyśleć sobie, że dieta, z której wyłączymy produkty pochodzenia zwierzęcego, jest nudna.

Jaka jest prawda? Niezależnie od tego, czy decydujemy się na przejście na dietę wegetariańską, czy wegańską, na pewno nie będziemy musieli martwić się o jadłospis. Nasze menu będzie bardzo bogate, a dzięki internetowi bez trudu znajdziemy przepisy idealne na każdą okazję. Coraz więcej restauracji proponuje oddzielne menu dla zwolenników bezmięsnej diety.

Mit Nr 5: Dieta wegetariańska jest niezdrowa dla dzieci

warzywa

Sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku dorosłych. Każdemu z nas do poprawnego funkcjonowania niezbędna jest zbilansowana dieta.

Jaka jest prawda? Zarówno wegetariańskie, jak i wegańskie menu, jest w stanie ją zapewnić. Problem jest jednak taki, że prowadzenie takiego stylu życia wymaga zdecydowanie większej świadomości i uwagi – musimy poświęcić więcej czasu na przeanalizowanie składu naszych posiłków i uzupełnienie brakujących mikroelementów. Oczywiście okres wzmożonego wzrostu organizmu wymusza na nas jeszcze większą ostrożność, ale nie jest to przeszkodą do przekonania do diety wege także naszej latorośli.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty