5 powodów, dlaczego warto jeść kapustę pekińską

Kapusta pekińska przywędrowała do Europy z Chin w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku. W Polsce jej uprawę na większą skalę rozpoczęto dopiero w latach dziewięćdziesiątych. Pekinka zdążyła już zadomowić się u nas na dobre.

Z kapusty pekińskiej przygotowuje się głównie wszelkiego rodzaju surówki, ale także jest ona jednym z podstawowych składników wielu różnych dań na ciepło. Coraz większą popularność zdobywa kimchi, czyli kiszona kapusta pekińska. Kapustę pekińską należy włączyć do swojej diety nie tylko ze względu na jej walory smakowe, ale także ze względu na jej właściwości, witaminy i wartości odżywcze.

W niniejszym zestawieniu 5 powodów, dla których warto włączyć pekinkę do swojej diety.

1. Na dobry wzrok

kapusta

Kapusta pekińska obfituje w beta-karoten, czyli prowitaminę A. Dzięki temu poprawia funkcjonowanie narządu wzroku. Regularne jedzenie surówki z pekinki pozwoli nam się cieszyć zdrowymi oczami. Beta-karoten poprawia widzenie po zmroku, zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej oraz przeciwdziała występowaniu tzw. zespołu suchego oka.

2. Wspomaga serce

pekinka

W jednej porcji kapusty pekińskiej jest aż 150 mg potasu. Ten pierwiastek jest niezbędny dla prawidłowego działania układu krążenia. Warto pamiętać, by jak najczęściej jeść pekinkę na surowo. Dlaczego? Otóż niektóre zawarte w niej cenne składniki giną pod wpływem wysokiej temperatury.

3. Ma mało kalorii

salata

Kapustę pekińską możemy kupić przez cały rok w warzywniakach, na straganach i w supermarketach. Jest tania, ma delikatny smak i tylko 12 kalorii w 100 gramach. To świetna wiadomość dla tych, którzy dbają o linię.

Poza tym dostarcza nam witamin i mikroelementów. Surówki i sałatki na bazie kapusty pekińskiej stanowią świetnie uzupełnienie codziennej diety. Aby uniknąć dodatkowych kalorii, nie dodawajmy do nich majonezu ani śmietany. Lepszy będzie lekki sos winegret lub jogurt naturalny.

4. Wzmacnia odporność

jeszenie

Pekinka jest niezastąpiona w okresie jesienno-zimowym, kiedy łatwo złapać jakąś infekcję. W 100 gramach kapusty pekińskiej znajdziemy 27 mg witaminy C, która jest potrzebna do zbudowania odporności organizmu. Zamiast więc łykać drogie suplementy, przygotujmy surówkę do obiadu.

Jeszcze więcej witaminy C znajduje się w kimchi. Ten koreański przysmak z kapusty pekińskiej jest łatwy do zrobienia i z powodzeniem może konkurować z tradycyjną kiszoną kapustą. Dodatkowo kimchi to naturalny probiotyk.

5. Niezastąpiona do obiadu

danie

Surówka z kapusty pekińskiej to idealny dodatek do dania głównego. Składniki możemy komponować wedle własnych upodobań – tarta marchewka, cebula, pomidory, ogórki, kukurydza, zielony groszek, rzodkiewka, papryka, por.

Taką surówkę możemy doprawić oczywiście solą i pieprzem, a także posiekanym koperkiem, czosnkiem, kminkiem i majerankiem. Pekinka sprawdzi się także jako składnik zup, czy lekkiego bigosu. Z liści można też przygotować dietetyczne gołąbki.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty