6 porad, jak pokonać lęk przed wystąpieniami publicznymi

Jak wynika ze statystyk, 90% osób, które występują publicznie, denerwują się i stresują. Na szczęście ten powszechny problem jest możliwy do opanowania. Poznaj 6 praktycznych sposobów jak pokonać stres przed wystąpieniami publicznymi.

Są to sposoby, które na pewno przydadzą się każdemu z nas. Wszyscy zdajemy egzaminy, występujemy publicznie podczas różnych akademii w szkole, przemawianie do publiczności często jest jednym z naszych obowiązków służbowych.

Porada Nr 1: Przygotowanie

scena

Kilka dni przed wystąpieniem warto poczytać na głos swoje przemówienie. To doda ci pewności siebie i pomoże opanować tekst. Pamiętaj: jak najmniej improwizacji. Jeśli natomiast nie masz przygotowanego przemówienia, to pod warunkiem, że się orientujesz w temacie, możesz przygotować kilka zdań, aby czuć się pewnie na scenie.

Porada Nr 2: Wygląd zewnętrzny

strach

Odzież powinna odpowiadać imprezie, na której masz wystąpić. Ubrania powinny być wygodne, takie, w których będzie się czuć komfortowo i pewny siebie. Nie może to być zbyt krótka spódnica, ocierające buty. Musisz się skupić na wystąpieniu, a nie na ciuchach. To samo dotyczy fryzury. Kobietom najlepiej nie rozpuszczać włosów, aby nie przeszkadzały na scenie. Najlepiej zrobić wysokie, stylowe upięcie.

Porada Nr 3: Leki uspokajające

pytania

Leki uspokajające często powodują senność, apatię, więc uważaj, aby nie przesadzić z dawkowaniem. Najlepiej zrezygnować z zażywania leków. Napij się herbaty z rumianku, melisy, które również posiadają działanie uspokajające.

Porada Nr 4: Godzinę przed wystąpieniem

wymowa

Musisz przyjechać zawczasu w miejsce, w którym odbędzie się wystąpienie. Wtedy będziesz miał możliwość się oswoić, pogadać z innymi uczestnikami imprezy, wejść na scenę, przeczytać jeszcze raz przemówienie.

Jesteś zestresowany? Możesz coś zjeść, pożuć gumę – nasza podświadomość jedzenie kojarzy z bezpieczeństwem, dlatego pokarm pomaga opanować stres.

Jeśli masz tremę, to możesz zrobić kilka prostych ćwiczeń. Możesz poskakać, pokręcić głową, aby poprawić krążenie, pomachać rękami. Są to ćwiczenia, które skutecznie pomagają opanować tremę i stres. Jeśli nie chcesz, aby na ciebie otaczający patrzyli jak na wariata, możesz znaleźć jakieś ustronne miejsce i poćwiczyć.

Jeszcze jeden skuteczny sposób na stres – dmuchanie w kciuk. Kiedy wykonujemy to ćwiczenie, to nasz oddech staje się regularny, a ciśnienie krwi się zmniejsza.

Porada Nr 5: Patrzenie na ludzi

wstyd

Podczas wystąpienia musisz patrzyć na ludzi, siedzących na sali. Nie można wybierać jednej osoby, na którą będziesz patrzeć przez całe wystąpienie. Nie możesz też cały czas patrzyć w podłogę (jeśli tego oczywiście nie wymaga rola). Najlepsza opcja: patrzenie na przeciwległą ścianę lub podzielenie sali na cztery części, na które będziesz patrzeć po kolei.

Porada Nr 6: Zachowanie na scenie

wolno

Wychodzimy na scenę z lekko uniesioną głową, wyprostowane plecy i uśmiech na twarzy. Podczas wystąpienia najlepiej coś trzymać w ręku – może to być długopis, marker, coś, co nie będzie rozpraszać uwagi słuchaczy.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty