8 korzystnych połączeń pokarmów

Dietetycy nawołują nas do tego, abyśmy zrezygnowali ze śmieciowego jedzenia. Każdy z nas powinien wiedzieć, jakie połączenia produktów żywnościowych są korzystne dla zdrowia.

Posiadaną wiedzę możemy wykorzystać do tego, aby stworzyć korzystne duety w kuchni, które dostarczą naszemu organizmowi optymalną ilość witamin i minerałów.

Współcześni dietetycy uważają, że jedzenie nie może być szkodliwe lub korzystne. Przede wszystkim musimy się nauczyć prawidłowo łączyć produkty żywnościowe, ponieważ niektóre produkty służą zdrowiu lepiej, gdy podaje się je razem. W niniejszym zestawieniu popularne duety w kuchni, które są korzystne dla organizmu.

1. Pozwoli zachować młodość na dłużej: jajko i pomidor (jajko i cebula)

jajecznica

Zrób jajko sadzone z dodawaniem cebulki, oleju i świeżych pomidorów. Cebula i pomidory bogate są w selen, nazywany minerałem płodności, którego niedobór może zaburzać płodność. Natomiast olej i jajka są bogatym źródłem witaminy E, w obecności której selen jeszcze bardziej wzmacnia swoje działanie. Uważaj na to, aby moc palnika była nie za wysoka, ponieważ wysokie temperatury zabijają większość składników odżywczych, znajdujących się w żywności.

2. Zapomnij o PMS i osteoporozie: jajka i brokuły (jajka i szpinak)

jaja

Na podstawie przeprowadzonych badań naukowcy doszli do wniosku, że kobiety, które każdego dnia spożywają produkty, bogate w wapń i witaminę D, mają łagodniejsze objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Jajko to bogate źródło witaminy D. A brokuły i szpinak bogate są w wapń, którego wchłanianie zależy bezpośrednio od witaminy D. W dodatku szpinak to bogate źródło witaminy K, która odpowiada za właściwą krzepliwość krwi. Brokuły natomiast bogate są w beta-karoten.

3. Dieta na zmęczenie: soczewica i papryka (sezam i zioła)

zupa

Blisko 25% mieszkańców naszej planety cierpi na niedobór żelaza. Organizm kobiety potrzebuje żelaza, ponieważ traci go regularnie na skutek krwawień miesiączkowych. Nie tylko mięso jest bogate w ten składnik mineralny. Okazuje się, że niektóre warzywa są świetnym źródłem żelaza. Jeśli chcesz dostarczyć swojemu organizmowi jak najwięcej żelaza i witaminy C, musisz połączyć rośliny strączkowe z papryką, sezamem i ziołami.

4. Dieta na młodą skórę: pomidory i olej

pomodor

Wszyscy doskonale wiemy, że promieniowanie UV ma destrukcyjny wpływ na stan skóry. Likopen, który znajdziemy przede wszystkim w pomidorach, zapobiega przedwczesnym procesom starzenia i niweluje negatywny wpływ promieniowania UV na skórę. Tłuszcze roślinne i kwasy omega-3 poprawiają wchłanianie się likopenu. Olej możesz zastąpić oliwkami, które wspaniale smakują w połączeniu z pomidorami. Popularny duet, jeśli chodzi o potrawy kuchni włoskiej.

5. Dieta dla oczu: awokado i szpinak

salata

Szpinak jest bogaty w luteinę i witaminę A, które mają dobroczynne działanie na wzrok. Awokado również jest bogatym źródłem tych związków. W dodatku zawiera tłuszcze, z udziałem których wchłania się luteina.

6. Wzmocnienie odporności: kurczak i marchewka (słonina i szczypiorek)

zupka

Połączenie słonina+szczypiorek = wzmocniona odporność organizmu. Pij rosół z kurczaka, jedz marchewkę, która jest bogatym źródłem witaminy A i zapomnij o chorobach. Wchłanialność witaminy A poprawia białko i cynk, które są obecne w piersi kurczaka.

7. Profilaktyka nowotworów: wieprzowina i brokuły

obiad

Jeszcze do niedawna przekonywano nas, że nie warto spożywać znacznych ilości mięsa, zwłaszcza smażonego. Jednak mięso można nie tylko smażyć, ale również dusić. Chuda wieprzowina (schab, polędwica) są bogatym źródłem selenu, który jest ważnym antyoksydantem. W obecności warzyw selen jeszcze bardziej wzmacnia swoje działanie. Białko, które jest obecne w mięsie i brokułach, dostarcza organizmowi niezbędne aminokwasy, które wspierają układ odpornościowy, regenerację komórek. Tyrozyna (aminokwas) wspomaga produkcję hormonów tarczycy (T3 i T4).

8. Dieta na depresję: czerwone wino i ryby

ryba

Łosoś jest źródłem m.in. kwasów Omega-3 i Omega-6, natomiast czerwone wino jest bogatym źródłem antyoksydantów, które pomagają skutecznie zwalczać depresję i zły humor. Polifenole, które są obecne w czerwonym winie, poprawiają wchłanialność kwasów, zawartych w rybach. Pamiętaj: alkohol należy pić z umiarem. Codziennie do kolacji możesz wypić nie więcej niż jedną lampkę wina.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty