8 powodów, dla których warto jeść czekoladę każdego dnia

Czekolada jest jednym z najpopularniejszych deserów na świecie. Słynie ona nie tylko ze swoich walorów smakowych, ale również licznych właściwości odżywczych. Przy czym dotyczy to czekolady gorzkiej, czyli takiej, która zawiera co najmniej 70%.

Jakie właściwości prozdrowotne kryje czekolada? Czy jej codzienne spożywanie w umiarkowanych ilościach może zapobiegać groźnym chorobom, a także poprawiać samopoczucie?

1. Czekolada poprawia pracę serca i zapobiega miażdżycy

czekolada

Czekolada gorzka jest drogocennym źródłem polifenoli (m.in. katechiny, epikatechiny, gallokatechiny). Regularne spożywanie czekolady o wysokiej zawartości kakao może stymulować rozszerzanie naczyń krwionośnych, a w konsekwencji – zapobiegać miażdżycy i zakrzepicy. Związane jest to m.in. z syntezą tlenku azotu, który pełni bardzo ważną funkcję w napinaniu i kurczliwości naczyń krwionośnych.

2. Czekolada poprawia nastrój

czekoladka

Czekolada gorzka pozytywnie wpływa na nasz nastrój i samopoczucie. Związane jest to przede wszystkim z tym, że czekolada zawiera wiele substancji psychoaktywnych, w tym m.in. anandamind, kofeinę, fenylotyloaminy i magnez. Pobudzają one wydzielanie endorfin (hormonów szczęścia). Co ważne, czekolada o wysokiej zawartości kakao może nawet tymczasowo łagodzić przebieg depresji.

3. Czekolada poprawia pamięć i koncentrację

smak

Czekolada, dzięki bogatej zawartości magnezu i flawonoidów, pozytywnie wpływa na procesy myślowe. Co ciekawe jak wykazały badania, istnieje ścisły związek pomiędzy poziomem spożycia czekolady a laureatami Nagrody Nobla. Najwięcej noblistów rodzi się w: Szwajcarii, Norwegii, Szwecji, Danii, Austrii i Wielkiej Brytanii. W państwach tych spożycie czekolady na jednego mieszkańca przekracza 6 kg rocznie.

Spożywanie czekolady o wysokiej zawartości kakao polecane jest osobom pracującym fizycznie, a także osobom w podeszłym wieku, ponieważ wykazano, że wpływa ona pozytywnie na pamięć długotrwałą. Długofalową konsekwencją spożywania czekolady może być uniknięcie zapadnięcia na chorobę Alzheimera.

4. Czekolada ogranicza negatywne konsekwencje zanieczyszczenia powietrza

czoko

Czekolada o wysokiej zawartości kakao może ograniczać negatywne konsekwencje zanieczyszczenia powietrza m.in. przez minimalizowanie ryzyka zapalenia nerwów. Istnieją liczne opracowania naukowe, które udowadniają związek pomiędzy zanieczyszczeniem powietrza a chorobami neurodegeneracyjnymi (Parkinsonem i Alzheimerem). Regularne spożywanie kilku kostek czekolady, w połączeniu z innymi formami stymulacji, może nawet zapobiec tym chorobom.

5. Czekolada zmniejsza ryzyko niepłodności

smacznie

Regularne spożywanie czekolady gorzkiej może zmniejszyć ryzyko niepłodności. Jest to bezpośrednio związane ze stresem oksydacyjnym, który jest powiązany z niepłodnością (zarówno męską, jak i żeńską), a także chorobami układu rozrodczego i poważnymi powikłaniami w ciąży. Poszczególne składniki czekolady poprawiają płodność przez wywieranie wpływu na śródnabłonek naczyń krwionośnych.

Co więcej, istnieją dowody naukowe na to, że spożywanie ok. 30 g czekolady o wysokiej zawartości kakao codziennie przez 24. tygodnie pozytywnie wpływa na przebieg ciąży.

6. Czekolada może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka

marzenia

Spożywanie ok. 30 g czekolady gorzkiej dziennie może zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwór. Jakim sposobem? Przede wszystkim dzięki zawartości resweratrolu, który wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwutleniające i przeciwwirusowe. Oprócz tego może on hamować wzrost komórek nowotworowych.

7. Czekolada może wspomagać proces odchudzania

idealnie

Chociaż może się to wydawać szokujące. Przy czym dotyczy to wyłącznie czekolady gorzkiej, która charakteryzuje się wysoką zawartością kakao (powyżej 70%). Spożycie 2-3 kostek czekolady daje uczucie sytości, a przy tym dostarcza do organizmu wielu drogocennych składników odżywczych.

8. Czekolada może zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu 2

cukierka

Czekolada, a dokładniej zawarte w niej kakao, może zmniejszać insulinooporność komórek, która jest jedną z czynników ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. Jak wykazały badania naukowe, spożywanie czekolady o wysokiej zawartości flawonoidów (tj. czekolady gorzkiej) może zmniejszyć oporność na insulinę. Dotyczy to jednak w głównej mierze kobiet z cukrzycą typu 2.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty