8 przyczyn zatrzymania wody w organizmie

Latem chudniemy szybciej i skuteczniej, bo wtedy szybciej pozbywamy się nadmiaru wody z organizmu. Zmagazynowane w organizmie płyny, podnoszą nawet o kilka kilogramów wagę ciała i wpływają na kształt sylwetki.

Właśnie dlatego każdy z nas powinien znać przyczyny zatrzymania wody w organizmie i sposoby, jak się pozbyć nadmiaru wody.

1. Sól i węglowodany

sól

Do zaburzenia gospodarki wodnej organizmu może się przyczynić nadmiar soli (sodu). Zatrzymanie wody w organizmie i przybieranie masy ciała może być związanie ze spożywaniem dużej ilości węglowodanów. Węglowodany, które nie wykorzystujemy do wytwarzania energii, konwertują się do glikogenu, który pochłania w siebie bardzo dużo wody. Im więcej w organizmie glikogenu, tym więcej w nim wody. Kiedy stosujemy dietę, pozbywamy się glikogenu mięśniowego i chudniemy.

2. Nadchodząca miesiączka

okres

Przyczyną zatrzymania wody w organizmie są wahania poziomu hormonów w drugiej fazie cyklu. Stąd m.in. obrzęk piersi, palców rąk, dłoni, opuchlizna oczu, wzdęcia brzucha. Objawy ustępują najczęściej w pierwszych dniach miesiączki.

3. Ciąża

ciąża

Do zatrzymania wody w organizmie dochodzi zwłaszcza pod koniec ciąży. Wówczas pojawiają się obrzęki w okolicy kostek nóg i na dłoniach. Mogą być one wynikiem wahania poziomu hormonów. Poza tym powiększająca się ciężarna macica uciska żyłę główną, odprowadzającą krew z kończyn dolnych do serca. Podczas ciąży szczególnie należy uważać na obrzęki, ponieważ mogą być przyczyną pojawienia się żylaków. Skrzep może się oderwać i przemieszczając się w krwiobiegu, wywołać zator płuc.

4. Pigułki antykoncepcyjne

hormony

Pigułki antykoncepcyjne mogą doprowadzić do zatrzymania wody w organizmie. Przyczyną zatrzymania wody w organizmie jest wzrost poziomu estrogenów w stosunku do progesteronu. Jeśli nie udaje się szybko pozbyć nadmiaru wody w organizmie, można poprosić lekarza o wypisanie innych pigułek.

5. Kortyzol

cortisol

Kortyzol, inaczej hormon stresu pełni bardzo ważne funkcje w organizmie. Kortyzol jest zaangażowany w szereg różnych procesów organizmu, w tym metabolizm, odporność i tworzenie wspomnień. Wykazuje także działanie przeciwzapalne, przyczynia się do podwyższenia stężenia glukozy we krwi w sytuacjach stresowych. Zatrzymanie wody w organizmie może być wynikiem wysokiego poziomu kortyzolu we krwi, chociaż zdarza się to dość rzadko. Najważniejszą rolę w zatrzymaniu wody odgrywa nadmiar hormonu produkowanego w korze nadnerczy, tak samo, jak w przypadku choroby Cushinga. Obniżony poziom kortyzolu może być przyczyną opuchlizny oczu.

6. Stała pozycja ciała

samolot

Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji ze spuszczonymi nogami, np. wielogodzinne podróże samochodem, samolotem, utrudnia odpływ krwi żylnej, co może być przyczyną zatrzymania wody w organizmie.

7. Leki

leki

Farmaceutyki, które mogą doprowadzić do zatrzymania wody w organizmie to np. minoksydyl, kortykosteroidy, niesteroidowe leki przeciwzapalne, fludrokortyzon, blokery kanału wapniowego, leki na nadciśnienie i cukrzycę. Jeśli zauważyłeś, że po zażyciu niektórych leków masz obrzęki, możesz się skonsultować ze swoim lekarzem, aby wypisał ci inne lekarstwa.

8. Zaburzenia mikrokrążenia

noga

Podstawowe przyczyny zaburzenia mikrokrążenia – wiek i wada serca. Ścianki naczyń z wiekiem ulegają uszkodzeniu, pękają, więc nadmierna ilość osocza przenika do tkanek, wywołując obrzęki.

Jak zapobiegać zatrzymaniu wody w organizmie?

  1. Spożywać jak najmniej soli. Dotyczy to przede wszystkim produktów przetworzonych, które mogą zapewnić nam do 75% dziennego spożycia sodu. Właśnie dlatego najlepiej spożywać sezonowe warzywa i owoce, gotować potrawy w domu z produktów nieprzetworzonych i uważnie czytać etykiety.
  2. Pić dużo wody. Niektórzy twierdzą, że duże ilości wody mogą powodować tycie. Nic bardziej mylnego. Kiedy dostarczamy organizmowi za mało wody, zaczyna ją magazynować. Jeśli jesteś miłośnikiem niezdrowego jedzenia, słonych i tłustych potraw, alkoholu i kawy to musisz pić jak najwięcej wody, aby nie doszło do odwodnienia.
  3. Więcej ruchu. Aktywność fizyczna sprzyja pozbywaniu się nadmiaru wody z organizmu. Podczas ćwiczeń nie tylko się pocimy, ale również pijemy dużo wody. Kobiety w ciąży również powinny wykonywać ćwiczenia fizyczne, aby zapobiec pojawieniu się obrzęków.
  4. Spożywać owoce i warzywa o największej zawartości wody. Nawadniają organizm, pomagają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Oto lista owoców i warzyw, które zawierają bardzo dużą ilość wody: ogórek, rzodkiewka, truskawka, seler, arbuz, melon. Pomidory i batat, które są bogatym źródłem potasu, również sprzyjają pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu.
 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty