Cele komunikowania – typy i zasady

cele komunikowania

Psychologia uważa, że komunikowanie jest podstawową potrzebą każdego człowieka. Żaden człowiek nie może istnieć w społeczeństwie, jeśli nie będzie podtrzymywać określonych stosunków z innymi ludźmi. Postarajmy się zrozumieć - jakie są cele komunikowania, jak one mogą się zmieniać?

Główne cele komunikowania

Dziś fachowcy wyróżniają następujące cele komunikowania:

  1. Zaspokojenie potrzeby komunikowania.
  2. Komunikowanie biznesów, które jest skierowane na organizację i optymizację działalności.
  3. Komunikowanie osobiste, które przewiduje omawiane potrzeb i interesów, które dotyczą osobiście człowieka.

W taki więc sposób można śmiało powiedzieć, że komunikowanie ludzi może albo zaspokajać wewnętrzne potrzeby osobistości, albo być skierowane na stworzenie określonych dóbr materialnych, albo warunków dla ich otrzymania.

Cele i funkcje komunikowania osobistego

Gdy dwójka ludzi rozpoczyna rozmowę, celem której jest zaspokojenie wewnętrznych potrzeb to zazwyczaj możemy powiedzieć, że te osoby są kolegami lub przyjaciółmi. Warto podkreślić, że owy typ komunikowania od razu zaprzestanie jak tylko znikną wspólne interesy. Z tego więc powodu stosunki przyjacielskie dosyć często zanikają, jeśli u jednego z przyjaciół zmienia się grono kolegów lub zmieniają się problemy wewnętrzne.

Cele komunikowania biznesowego

Jak już powiedzieliśmy nieco wcześniej, co może otrzymać człowiek w danym wypadku, to stworzenie warunków do otrzymania dóbr materialnych. Mówiąc o komunikowaniu biznesowym warto powiedzieć, że ma ono konkretne zasady, których warto przestrzegać.

Po pierwsze partnerzy mogą posiadać jednakowe prawa i obowiązki, również mogą zajmować pozycje cele komunikowania biznesowego"kierownik", "podległy". Na podstawie owej hierarchii należy budować rozmowę. Na przykład podległy nie ma prawa rozkazywać, podejmować ostatecznych decyzji, natomiast "kierownik" nie ma prawa obarczać odpowiedzialnością drugiego uczestnika rozmowy.

Po drugie owy typ komunikowania od razu zaprzestanie, gdy jeden z uczestników przestanie otrzymywać zysk od procesu. Zaprzestać owego komunikowania może zarówno ten, który zajmuje pozycję "kierownika", jak i ten, który zajmuje pozycję "podległego". Więc zawsze należy pamiętać, że przewidzieć termin trwania takich stosunków można, należy jedynie przez cały czas śledzić, czy jeden z uczestników nie przestał osiągać zysku.

 
Powiązane artykuły:
Czym jest nędza werbalna i jak jej się pozbyć?
W nasz czas wszystko częściej można spotkać ludzi, którzy "cierpią" werbalną nędzę. No, ale co to jest i jakie są przyczyny werbalnej nędzy? O tym spróbujemy opowiedzieć w tym artykule.
Skuteczne porady fachowców na zostanie zuchwałą
Być wyzwoloną i zuchwałą chciałaby duża ilość dziewczyn. A niektóre w ogóle marzą przymierzyć na siebie obraz miłej zuchwałej dziewczynki. Żeby osiągnąć ten cel warto dosłuchiwać się porad psychologów.
Zachowanie niewerbalne - naucz się interpretować znaki werbalne
Żeby dowiedzieć się o człowieku dużo ciekawej informacji, dość po prostu popatrzeć na jego zachowanie ze strony. Niewerbalne zachowanie rozmówcy pozwala poznać jego utajone pomysły i realną myśl, a jak to być może opowiada się w tym artykule.
Jak się zachowywać w stosunku do teściowej?
Wiele dziewczyn skarży się na to, że im nie udaje się zbudować dobrych stosunków z teściową. W tym artykule potraficie znaleźć informację, jak zachowywać się z różnymi typami teściowej. Dane porady pozwolą nawiązać kontakt.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty