Chodzenie z kijkami, czyli sztuka Nordic Walking

chodzenie z kijkami

W ostatnim czasie coraz większą popularność wśród miłośników sportu zyskuje chodzenie z kijkami, i nic w tym dziwnego, bo nawet medycyna udowodniła, że ten rodzaj ćwiczeń sportowych przyczynia się do poprawy funkcji prawie wszystkich narządów i układów ludzkiego organizmu. Aby utrzymać dobrą kondycję wystarczy uprawiać rodzaj sportu Nordic Walking 3 razy w tygodniu po 40 minut.

Technika chodzenia z kijkami

Technika leczniczego spaceru z kijkami bardzo przypomina technikę jazdy na nartach. Prawy kij musi dotykać ziemi jednocześnie z lewą stopą (piętą) i odpowiednio lewy kij jednocześnie dotyka ziemi z prawą nogą, w zasadzie nic skomplikowanego, ale przed rozpoczęciem marszu należy trochę poćwiczyć i się rozgrzać.

Dobrze przygotować mięśnie do zbliżającego się obciążenia pomogą następujące ćwiczenia:

  1. Trzeba wziąć do rąk kije i lekko odstawić je do tyłu za plecy, a następnie zrobić 15-20 przysiadów.
  2. Jeden kij wziąć za końce i podnieść go nad głową, a następnie zrobić kilka skłonów w lewo i w prawo.
  3. Ustaw stopy na szerokość barków, ręce opuść w dół i zrób 10 sprężystych przysiadów, przy tym pięty od ziemi nie wolno odrywać, a ręce należy podnieść do przodu.

Po rozgrzewce można zacząć sam ekscytujący trening sportowy. Podczas ruchu nogi lekko uginaj w kolanach, kijki należy trzymać pod kątem, każdy krok musi zaczynać się od pięty, a nie od palców. Idź rytmicznie, "pracować" muszą nie tylko ręce i nogi, ale i biodra, ramiona, klatka piersiowa, plecy. Zazwyczaj podczas uprawiania sportu bardzo ważne jest prawidłowe oddychanie, ale podczas rekreacyjnego chodzenia z kijkami oddychanie z reguły jest spontaniczne. Najważniejsze, aby było ono spokojne, głęboke i równomierne. Zacząć oddychać lepiej przez nos, wraz ze wzrostem tempa ruchów organizm będzie potrzebował już więcej powietrza i automatycznie przejdziesz do oddychania ustami. Najlepiej oczywiście wdychać przez nos, a wydychać przez usta, ale tu najważniejsze, żeby było wygodnie.

Po treningu zaleca się wykonanie kilku ćwiczeń na plecy i na rozciąganie mięśni nóg. Aby następnego dnia nie czuć bólu mięśni należy po powrocie do domu wziąć gorącą kąpiel.

Pożyteczne wskazówki podczas chodzenia z kijami

  1. Wybierz odpowiednie ubranie. Ruchy muszą być lekkie, więc odzież powinna być wygodna, nic nie powinno przeszkadzać, ciągnąć, itp.
  2. Chodzenie powinno przynosić przyjemność. Jeśli podczas ruchów czujesz ból stawów, mięśni, pojawiają się zawroty głowy, czujesz dyskomfort, to niezwłocznie zgłoś się do lekarza.
  3. Nie daj się ponieść. Jeśli tylko zacząłeś uprawiać chodzenie z kijkami, nie obciążaj zbytnio organizmu, nie warto od razu na następny dzień zwiększać czasu treningu i tempa ruchów. Wszystko powinno odbywać się stopniowo, organizm sam podpowie kiedy będzie gotowy do wzrostu obciążenia.
  4. Nie rezygnuj z ćwiczeń nawet w zimie. Chodzenie z kijami w zimie jest o wiele bardziej pożyteczne niż o ciepłej porze roku. Podczas treningów w mrozy organizm człowieka hartuje się, poprawia się praca naczyń krwionośnych, serca, jeszcze bardziej aktywnie zaczyna funkcjonować układ nerwowy. Najważniejsze jest, aby podczas spaceru w zimie prawidłowo się ubierać i nie oddychać ustami, żeby nie zachorować.
  5. Nie można ćwiczyć po posiłku. Pamiętaj, że jeśli zjadłeś posiłek, należy odczekać półtorej, dwie godziny i dopiero potem przystąpić do treningu.
  6. Poprawnie pij wodę. Podczas spaceru z kijkami należy pić dużą ilość płynów, ale minimalnymi porcjami i małymi łykami, jeśli jednorazowo wypijesz dużo wody, mogą wystąpić problemy z jelitami.
 
Powiązane artykuły:
Zalety regularnego pływania – jakie korzyści przynosi pływanie w basenie?
Ten artykuł opowie o tym, czym jest pożyteczne pływanie. Jak wiadomo ten rodzaj aktywności przeznaczają dla naprawienia postawy, rehabilitacji po różnych chirurgicznych ingerencjach, dla obniżenia wagi i innych.
Zasady zdrowego stylu życia, czyli porady na to, jak żyć długo i aktywne
Zdrowy sposób życia włącza kilka głównych komponentów, które tylko w kompleksie zdolne polepszyć trwanie i jakość życia. Ten artykuł opowie o zasadach zdrowego stylu życia i ich konieczności.
Znaczenie i zasady dobrej rozgrzewki – z jakich części ciała należy rozpocząć rozgrzewkę?
Po to, żeby trening był bezpieczny, rekomenduje się rozpoczynać go od rozgrzewki. W tym artykule opowiadamy o tym, z których części ciała należy zaczynać rozgrzewkę i które ćwiczenia można wykorzystać.
Przeciwwskazania do nordic walking – prawidłowa technika i zalety chodzenia z kijkami
Nie zważając na ogromną korzyść dla organizmu człowieka skandynawskiego chodu, ten rodzaj sportu ma i niektóre przeciwwskazania, o których pójdzie mowa w tym nowym artykule.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty