Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, czyli cenzurka przedszkolaka
Jeszcze sto lat temu pedagodzy zwrócili uwagę na regułę – jeśli dziecko nie jest gotowe do uczenia się, to i sukcesów w tej dziedzinie od niego oczekiwać nie należy. Wiele wody upłynęło od tego czasu i pojawiło się wiele autorskich metod, pozwalających na przeprowadzenie diagnozy gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Istnieje nie jeden, a całokształt sposobów diagnozowania, czy potrafi pierwszoklasista owocnie uczyć się, czy warto jeszcze się powstrzymać od pójścia do instytucji edukacyjnej.
Na co zwraca się uwaga podczas testowania?Najpierw należy zorientować się, czym jest diagnoza gotowości przyszłych uczniów do nauki w szkole. Składa się ona z trzech elementów, z których każdy poważnie wpływa na wynik.
- Fizyczna gotowość szkolna dziecka polega na jego ogólnym stanie zdrowia na podstawie zaświadczenia lekarskiego. Bo jeśli dziecko jest osłabione, często się przeziębia, to należy za rok przed pójściem do pierwszej klasy zająć się poprawą jego odporności.
- Przygotowanie intelektualne dziecka do nauki w szkole – to ogólne pojęcie. Tu ważny jest nie tyle poziom tak zwanego IQ, ile zdolność dziecka do opanowania nowego materiału, posiadanie wyraźnej i poprawnej wymowy, dobrej pamięci, jak słuchowej, tak i wzrokowej, uprzejmość.
Dziecko, które przygotowuje się do pójścia do szkoły już powinno znać podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o świecie, które są bardzo ważne dla dzieci w tym wieku. To i znajomość dni tygodnia, danych osobowych swoich i rodziców, umiejętność logicznego myślenia i znalezienia odpowiedzi na postawione pytanie.
Diagnostyka psychologiczna lub osobista gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole polega na tym, aby zrozumieć, czy ma ono w ogóle pragnienie otrzymywania nowej informacji i uczęszczania do szkoły, czy jest gotowe do komunikowania się w nowym zespole, czyli czy występuje u dziecka właściwie ukształtowana motywacja do uczenia się.
Psycholog wspólnie z wychowawcami jeszcze za rok przed pójściem do pierwszej klasy organizuje próbne testy, które obejmują definicje:
- poziom rozwoju mowy (słownictwo, umiejętność wypowiadania się, rozwinięty słuch);
- pamięć (krótkotrwała słuchowa, a także zadanych treści);
- motywacja do uczenia się (dlaczego dziecko chce iść do szkoły, czego ono oczekuje od uczenia się);
- koordynacja ruchów rąk (różnego rodzaju testy na kopiowanie grupy punktów, rysowanie, kopiowanie przedmiotów i liter);
- myślenie logiczne i werbalne (zdolność do znalezienia związków przyczynowo-skutkowych, umiejętność analizy i rozumowania).
Podsumowując, pedagodzy i psycholodzy podkreślają, co nie odpowiada wymaganiom gotowości dziecka do szkoły – zła mowa, niechęć uczenia się, brak wytrwałości i tak dalej. Na te konieczne aspekty w ostatnim roku przedszkola należy zwrócić szczególną uwagę i w maju przeprowadzić ponownie test, aby dowiedzieć się o dynamice zmian.