Jak nie zmarnować przyszłości swojego dziecka?

Jesteśmy po to, żeby rozwijać talenty dzieci, a nie zakopywać je do ziemi. Co, jeśli popatrzeć na swoje dziecko pod tym kątem?
jak nie zmarnować przyszłość swojego dziecka

Howard Gardner – psycholog, autor teorii "inteligencji wielorakiej" – stwierdził, że istnieje 8 typów intelektu. Współczesny system edukacji skupia się na rozwoju dwóch z nich, toż niektórzy uczniowie zostają z niepowodzeniem i nie mogą z czasem znaleźć siebie. Również istnieje "teoria żołędzi", idea której polega na tym, że przyroda założyła do każdego pewny potencjał. Zrozumieć predyspozycje dzieci, żeby w przyszłości oni mogli pomyślnie się zrealizować łatwo, jeśli wyznaczyć ich typ intelektu.

Lingwistyczny

Przejawia się w miłości do słowa – pisemnego, czy ustnego. Maluchy z takim typem intelektu z zadowoleniem słuchają bajki i historie dowolnego opowiadacza, szybko uczą się mówić, pisać i czytać. Oni łatwo opanowują języki obce. W okresie dojrzewania uwielbiają czytać i pisać, robić gazetki ścienne, brać wywiady i pisać do szkolnej gazety, odgadują słowne łamigłówki, opowiadają ciekawe historie. Ważne, żeby ich nauczanie przechodziło w formie opowieści, dyskusji, wspólnego czytelnictwa. W nowoczesnej szkole silnie naciskają na rozwój właśnie tego typu intelektu: dzieci w zasadzie czytają, słuchają, przekazują i mówią.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Pisarz, scenarzysta, dramaturg, dziennikarz, polityk, korektor, tłumacz.

Logiczno-matematyczny

Te dzieci mają w sobie pasję do liczb i cyfr. Zazwyczaj one dobrze zapamiętują daty wydarzeń, numery telefonów, im podoba się rozwiązywać matematyczne zadania, liczyć, prowadzić ewidencję. One przejawiają zdolność do analizy i syntezy, łatwo ustalają przyczynowo-skutkowe związki, dążą do systematyzacji i porządku, łatwo operują abstrakcjami.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Matematyk, księgowy, programista, analityk, uczony, detektyw, logistyk, medyk.

Wzrokowo-przestrzenny

Te dzieci różnią się tym, że godzinami mogą bawić się drewnianym,i czy niewyraźnymi lalkami. One z zadowoleniem zbierają puzzle, lubią gry z labiryntami. Często mają wymyślonego przyjaciela. Mają dobrze rozwiniętą wyobraźnie, często marzą i uwielbiają rysować. Odczuwają kombinację kolorów, wcześnie rozumieją co z czym w odzieży się łączy, a co nie. Nastolatki zazwyczaj są skuteczne w geometrii, kreśleniu, rysowaniu i przyrodniczo-naukowych przedmiotach (fizyka, chemia). Mają rozwinięte przestrzenne myślenie: dobrze zapamiętują miejsca i detale otaczającego otoczenia, szybko czytają tablice i rozumieją wykresy. Zdolne transformować obszar – najpierw w głowie, a potem zrobić, na przykład przestawienie mebli. One widzą świat pod innym punktem widzenia, mogą zaproponować kilku wariantów wizji.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Wszystkie typy projektantów, architekt, malarz, animator, inżynier, wynalazca, rzeźbiarz.

Ciało i kinestezja

Do tego typu ciało – główne narzędzie ekspresji. Ruchami i tańcem opowiedzą o swoich emocjach lepiej aniżeli słowami. Instynktownie dążą do sportu, wysiłku fizycznego. Są zdrowi, silni, dobrze jedzą. Mają rozwinięte umiejętności motoryczne, dlatego im podoba się majstrować i znajdować stosowanie rękom. Lubią występować na scenie. Jedną z głównych figur w otoczeniu takiego nastolatka stanie się trener-opiekun, który będzie pomagał osiągać sukces. Zdolności tych dzieci rozwijają się w rywalizacji i konkurencji, toż one ostrzej reagują na porażki i potrzebują pochwały i wsparcia.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Aktor, tancerz, sportowiec, artysta cyrkowy, clown, instruktor w sporcie, chirurg, inżynier, rzeźbiarz, rzemieślnik, modelka.

Muzyczny

Takie dzieci odczuwają rytm, mają dobry słuch, ciągną się do muzycznych instrumentów. W wieku dorastania głośno słuchają muzykę, interesują się twórczością muzyków, z zadowoleniem chodzą do chóru, czy do szkoły muzycznej. One są zdolne ocenić muzykę, szybko zapamiętują melodie i odtwarzają je, śpiewając głośno lub po cichu. To twórcy i wykonawcy muzyki, czasami denerwują otoczenie tym, że zaczynają wystukiwać, czy przytupywać kiedy odczuwają rytm.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Muzyk-wykonawca (pianista, perkusista), kompozytor, dyrygent, śpiewak operowy, dyskdżokej, inżynier dźwięku, krytyk muzyczny, prezenter radiowy, redaktor muzyczny.

Naturalistyczny

Te dzieci ciągną się do wszystkiego żywego, przyroda i zwierzęta – to ich żywioły. Im podobają się eksperymenty z kiełkowaniem ziarna i obserwacja za ich zmianami. One uwielbią długo rozpatrywać owady, mrowiska, trawy i kwiaty, lubią bawić się ze zwierzętami, obserwować za zjawiskami przyrody. W prymitywnym społeczeństwie tacy ludzie byli doskonałymi myśliwymi, lekarzami, znawcami traw. W wieku dorastania mają dobre oceny z biologii, chemii, środowiska przyrodniczego. Lubią wycieczki górskie i brać udział w akcjach ekologicznych.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Ekologista, weterynarz, geolog, badacz dna morskiego, sejsmolog, archeolog, genetyk, leśniczy, rolnik.

Egzystencjalny

Te dzieci od dzieciństwa mają wysoki stopień świadomości, rozumieją swoje uczucia i mogą nimi zarządzać. One rozsądnie zastanawiają się, wyciągają istotne wnioski. Z reguły emocjonalnie powściągliwi, wstydliwi. Kiedy rosną, zaczynają je niepokoić pytania życia i śmierci i inne egzystencjalne rzeczy. One zdolne wysuwać nowe teorie o pochodzeniu świata i hipotezy o pojawieniu różnych narodowości. Interesują się duchownymi uczeniami i pracami filozofów. One trzeźwo stoją na nogach, zdolne są prognozować i na długo planować, śmiało zarządzają swoimi emocjami, postępują zgodnie z instrukcjami.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Psycholog, psychiatra, profesor i wykładowca filozofii, agitator, ksiądz, polityk.

Międzyosobowy

Te dzieci to komunikatory, szybko ustalają kontakt z otoczeniem, znają jak spodobać się, śmiało wykorzystują swój wpływ. Dobrze odczuwają ludzi, ich humor i stan, umieją szybko przebudować się. Już od dziecka to piękni negocjatorzy. W wieku dorastania jednoczą wokół siebie ludzi, stają się duszą grupy i liderami, mają dużo przyjaciół, ponieważ są mądrzy, towarzyscy, mają poczucie humoru i charyzmę. Do osiągnięcia swoich celów wykorzystują werbalny i niewerbalny arsenał: słowa, gesty, ciało, rysunki. Kosztem umiejętności odczuwać innych ludzi mogą pomóc im i wspierać ich.

  • W jakim zawodzie dziecko może zrealizować siebie? Polityk, pedagog, orator, negocjator, dyplomata, manager, dyrektor, biznes-trener.
źródło:HowardGardner
 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty