Klimat psychologiczny w kolektywie oraz podstawowa rola kierownika
Ludzi, którzy wykonują pracę kolektywną można porównać z roślinami ( w pozytywnym rozumieniu tego wyrazu!) - mogą kwitnąć jeśli klimat temu sprzyja i uwiędnąć, jeśli istnienie w takich warunkach jest niemożliwe. Promienie słoneczne, woda, gleba dla kwiatów to samo co klimat psychologiczny w kolektywie dla człowieka.
Czasami ludzie chodzą do pracy niechętnie, denerwują się w wyniku czego chorują. Dlaczego? Ponieważ wybrali niewłaściwy zawód lub niewłaściwe miejsce, aby uprawiać owy zawód.
Z innej strony są szczęściarze, którzy naprawdę „kwitną” w pracy. Wszystko dookoła sprzyja rozwojowi zawodowemu, komunikowaniu, sukcesowi indywidualnemu i kolektywnemu.
Należy podkreślić,że sprzyjający klimat psychologiczny w kolektywie w dużej mierze zależy od kierownika i stylu zarządzania.
Rola kierownika w mikroklimacieJeśli kierownik kieruje się hasłem „kierownik zawsze ma rację” kolektyw pracuje zgodnie z taktyką obronną. Zastraszanie, krytyka pracowników w obecności innych współpracowników, straszenie zwolnieniem z pracy, brak zachęt – wszystkie te czynniki powodują powstanie niezdrowej atmosfery. Pracownicy obawiają się krytyki kierownika, nie ufają swoim kolegom, boją się popełnić błąd, z tego więc powodu nie przejawiają żadnej inicjatywy.
Zarządzać klimatem psychologicznym w kolektywie świadomie lub nieświadomie powinien kierownik. Styl jego pracy bezpośrednio wpływa na mikroklimat:
- Styl demokratyczny – kolektyw czuje się ważnym ogniwem w pracy całej kompanii, bierze udział w podejmowaniu decyzji i w ten sposób czuje się odpowiedzialny za rozkwit kompanii;
- Styl autorytarny – może być usprawiedliwiony bezpośrednio przez kolektyw jeśli prowadzi do rozkwitu i sukcesu, jeśli natomiast nie ma wyników pozytywnych pojawia się zazdrość, brak zaufania, wrogie nastawienie w stosunku do kierownika i jeden do drugiego;
- Styl pobłażliwy – jest korzystny tylko jeśli chodzi o kolektyw twórczy, w innych wypadkach doprowadza do zmniejszenia wydajności pracy.
Charakteryzując klimat psychologiczny w kolektywie nie warto zapominać o bardzo ważnej części składowej wspólnej pracy – o plotkach. Plotki powstają w tym wypadku, gdy pracownicy nie mają dostępu do wiarygodnej informacji. W tym momencie znowu powracamy do odpowiedzialności kierownika, do obowiązków którego należy informowanie o decyzjach podejmowanych „na górze”.
Tylko kontakt, zdrowe komunikowanie między „starszymi” i „młodszymi” daje możliwość pozbyć się niezbędności coś przypuszczać. Do czego doprowadzają plotki? Czasami do histerii i masowych zwolnień. Pracownicy przypadkowo „dowiedzieli się” lub „domyślili się”, że podjęto decyzję zwolnić cały kolektyw. One pod wpływem emocji, aby sprawić przykrość decydują się zwolnić wszystkich i od razu. Później jest trudno udowodnić, że nie było takiego zamiaru. Plotki o takim charakterze pojawiają się tylko wtedy, gdy brakuje zaufania i normalnego komunikowania między kierownikiem i pracownikami.
Wspólna działalność – zasady budowania kolektywuAby polepszyć klimat psychologiczny w kolektywie, przede wszystkim należy poprawnie określić i podzielić funkcje i obowiązki pracowników. Cel – wspólny, praca każdego – indywidualna. Poprawny podział obowiązków pomoże pracownikom wspólnie osiągać cel, każdy swoją pracą, przy tym nie odczuwając konkurencji za miejsce pod słońcem.
Kierownik powinien odpowiednio odnieść się do faktu określenia grup roboczych. Nie można, aby wspólnie pracowali choleryk i flegmatyk, ponieważ flegmatyk obowiązkowo będzie pracować bardziej powoli. Więc choleryk będzie się denerwować, a flegmatyk będzie zazdrosny o choleryka, który już dawno wszystko zrobił.