Korzyści i szkody płynące z suplementacji kreatyny. Jak zwiększyć efektywność swoich ćwiczeń?

kreatyna korzyści i szkody

Kreatyna – to organiczny związek chemiczny zawierający elementy strukturalne guanidyny oraz kwasu octowego, występujący naturalnie w organizmie człowieka w tkance mięśniowej. On jest uczestnikiem wymiany energetycznej i stymuluje pracę mięśni – dlatego korzyści z płynące z suplementacji kreatyny przy wykonaniu ćwiczeń nie wzbudzają wątpliwości.

Korzyści płynące z suplementacji kreatyny

W procesie ewolucji natura zapewniła człowieka i zwierząt takimi możliwościami fizjologicznymi, które są niezbędne do przetrwania. Kreatyna jest produkowana przez wątrobę i nerki, mieści się w mięśniach człowieka i zwierząt, aby utrzymać metabolizm energii w ramach niezbędnych potrzeb – w tym jej przeznaczenie i podstawowe korzyści. Normalnie organizm człowieka zawiera 100-140 g kreatyny.

Mechanizm działania kreatyny jest taki: przy zerwaniu jej cząsteczek jest uwalniana energia, która sprawia, że mięśnie się kurczą. Wyczerpanie zapasów kreatyny prowadzi do zmniejszenia lub zaniku pracy mięśni. Aby uzupełnić zapasy kreatyny należy włączyć do jadłospisu mięso. Jednak, aby uzyskać kreatynę w takiej ilości, która jest potrzebna dla sportowców, trzeba codziennie jeść kilka kilogramów mięsa i ryb, co nie jest zbyt korzystne dla organizmu. Dlatego wśród sportowców popularne są suplementy z kreatyną.

Korzyści i szkody płynące z suplementacji kreatyny w sporcie

Przeznaczenie kreatyny w sporcie – zwiększenie zdolności mięśni do najbardziej intensywnego wysiłku, zwiększenie wytrzymałości i zmniejszenie czasu potrzebnego na regenerację po treningu. Oprócz tego dzięki zastosowaniu kreatyny następuje wzrost masy mięśniowej. Jeszcze jeden plus kreatyny w tym, że woda przy jej stosowaniu w tkankach nie gromadzi się, czym nie mogą pochwalić się sterydy i kortyzol. Stosując kreatynę sportowiec może zdobyć około 5 kg masy mięśniowej w ciągu 2 tygodni.

Działania niepożądane podczas przyjmowania kreatyny występują u około 5% osób stosujących ją. Aby pozbyć się nieprzyjemnych objawów wystarczy przerwać używanie suplementu. Największa liczba przypadków pojawienia się skutków ubocznych związana jest z indywidualną nietolerancją i alergią. Są one wyrażone w postaci wysypki, zaczerwienienia i swędzenie skóry, podrażnienia błon śluzowych. U niektórych sportowców kreatyna powoduje pojawienie się trądziku.

W przypadku nieprawidłowego przyjmowania wody kreatyna może powodować odwodnienie, bóle i skurcze mięśni, w takim przypadku należy zwiększyć ilość wody. Przy tym pożądane jest, aby zmniejszyć ilość spożycia soli, produktów marynowanych i pikantnych, w przeciwnym razie może nastąpić obrzęk. Niepożądane jest stosowanie kreatyny przez ludzi, u których obserwuje się zakłócona równowaga kwasowo-zasadowa, ponieważ trawienie może poważnie ucierpieć.

 
Powiązane artykuły:
Kiedy najlepiej brać białko? Odżywki białkowe serwatkowe
Organizm sportowców potrzebuje podniosłej ilości białka. Żeby usatysfakcjonować to zapotrzebowanie organizmu i pomóc mięśniom pełnowartościowo rozwijać się, sportowcom rekomendują się używać białko.
Odżywki odchudzające dla kobiet uprawiających sport
Jeśli mężczyźni zawsze chcą zwiększyć mięśnie, to kobiety wszystkimi siłami chcą utrzymać swoją talię w granicach swojej końcowej sukni. Wśród różnych sposobów schudnąć nie ostatnie miejsce po efektywności zajmuje sportowe żywienie.
Proteiny sojowe – plusy i minusy, a także właściwości i działanie na zdrowie sportowca
Wśród ogromnej różnorodności artykułów sportowych, żywnościowych kategorii protein można wydzielić sojowy wariant. O właściwościach tego produktu i regułach jego przyjęcia opowie ten artykuł.
Proteiny na przyrost mięśni – szkoda i korzyści
Proteiny są niezwykle potrzebne dla kształtowania i wzrostu mięśniowej masy, toż w okresie treningów los białka w swojej racji należy zwiększyć i przyjmować specjalne mieszanki na jego podstawie.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty