Metodyka rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku

metodyka rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku

Teraz wiele nauczycieli i rodziców zderzają się z tym, że dziecko późno zaczyna mówić, czy jego słownictwo jest całkiem małe. Żeby milczek zaczął mówić, jest opracowana metodyka rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku, która pozwala osiągnąć doskonałe wyniki w ścisłe terminy.

Metodyki przeprowadzenia diagnostyki rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku

Analizę słownictwa i zdolność do prawidłowego konstruowania zdań można sprawdzić za pomocą prostych ćwiczeń:

  1. Nazwij słowa, co rozpoczynają się na literę "D".
  2. Złóż frazę, do której wchodziłyby 3 słowa, na przykład: kwiaty, bukiet, lato.
  3. Jak nazwać człowieka, który leczy, uczy, farbuje i tak dalej?

Te ćwiczenia są opracowane dla dzieci pięcioletniego wieku. Jest uważane za dobry wynik, przy którym pierwsze zadanie wykonuje się za minutę i przy tym dziecko wymyśla 3–4 słowa. Drugie ćwiczenie jest uważane za zrobione, jeśli po zakończeniu 10 sekund dziecko mówi poprawnie zbudowaną frazę, a trzecie – jeśli maluch natychmiast nazywa zawody.

Metodyka rozwoju poprawnej mowy dzieci przedszkolnego wieku

Rozmawianie – to sposób komunikacji pomiędzy ludźmi. Toż bardzo ważne od samego dzieciństwa uczyć dziecko poprawnie budować zdanie, aby umiało zaczynać i zakończać opowiadanie, cierpliwie słuchać rozmówcy. W pedagogice przyjęto poprawną mowę rozdzielać na dwa typy: monolog i dialog.

Z drugim dziecko zapoznaje się wcześniej aniżeli z pierwszym. Przecież obcowanie z mamą pod postacią dialogu, niech nawet niesłownego, zaczyna się dość wcześnie. Główna metodyka rozwoju dialogicznej mowy dzieci przedszkolnego wieku zawsze opiera się na rozmowie. Główne metody tu są takie:

  1. Czytanie literatury. Utwory polecane do czytania obowiązkowo muszą zawierać dialogi i być zrozumiałe dzieciom.
  2. Komunikacja nauczycieli i dzieciaków. Tu wyobraźnia jest nieograniczona. Dialog może być stworzony na spacerze, przy prośbie nauczyciela wykonać jakieś zadanie i tak dalej.
  3. Gry. One nie muszą być skomplikowane i teatralnie wystawione. Do codziennego użytku dobrze podejdą gry, które wszystkie znają "Jadalne – niejadalne", "Zgadzam się – nie zgadzam się" i tak dalej. Najważniejszą rzeczą jest to, żeby oni mieli dialog.

Nauczanie monologu buduje się na takich metodach:

  1. Opowieść od nowa. Ona wykorzystuje się dla wzbogacenia słownictwa malucha i nauczaniu prawidłowej budowy mowy. Opowieść od nowa doskonale ćwiczy pamięć. Przecież bardzo ważne, żeby dziecko podało sens tekstu, a także żeby pozwoliło dzieciakowi wprowadzić do swojego leksykonu nowe słowa.
  2. Opisanie. Umiejętność zbudować historię z zobaczonego na obrazku, dość często wykorzystuje się w metodyce rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku na współczesnym etapie, jednak właśnie z nim powstaje dużo trudności. W związku z tym, że fantazja jeszcze jest niezbyt rozwinięta, a umiejętność pięknie i poprawnie budować frazy jeszcze nie wyprodukowała się, to często opisanie metodyka rozwoju mowy przedszkolakówwychodzi dość skromne.
  3. Opowiadanie. Opowieść o sobie, o mamie, czy o ulubionym zajęciu – główne tematy dla wolnej opowieści wykorzystywane w przedszkolu. Z reguły ta metoda nie powoduje większych trudności u dzieci, jednak ma szereg wad: jednakowo zbudowane zdania, ostre przejścia z jednej pojęciowej treści do drugiej, itp.

Więc metodyka rozwoju poprawnej mowy dzieci przedszkolnego wieku – to kompleks ćwiczeń skierowanych na rozwój rozmowy. Przy prawidłowej diagnostyce i stałych zajęciach dziecko za miesiąc ucieszy cię zwiększonym słownictwem i umiejętnością poprawnie budować frazy.

 
Powiązane artykuły:
Dlaczego dwulatek nie mówi? Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy
Każde dziecko ma swoje tempo rozwoju, które może trochę wyprzedzać, czy odstawać od średnio statystycznych. I jeśli dziecko nie mówi do 2 lat, to całkiem nie oznacza, że u niego powstały problemy ze zdrowiem.
Jak nauczyć rysować dziecko trzech lat ? Nauka malowania dla maluchów
Zajmując się rysowaniem dzieci uczą się wydzielać kolory, formy i wyrażają w taki sposób własne opinie. Właśnie dlatego ważne nauczyć dziecko rysować. Dalej opowiemy, jak nauczyć rysować dziecko trzech lat.
Dlaczego dziecko nie rozmawia w wieku 3 lat?
Niektóre dzieci zaczynają mówić bez przerwy już do 2 lat, inni i w 3 nie chcą rozmawiać, a są i tacy, którzy całkiem nie pośpieszają opanowywać mowę. Czytamy o tym w nowym temacie.
 Jak nauczyć jednoroczne dziecko korzystać z nocnika?
Nocnik – aktualny temat dla większości młodych mamuś. Przyuczenie do niego dziecka – długi proces i ważne poprawnie wybrać moment w nauczaniu tej umiejętności. Kiedy i jak przyuczać dziecko do nocnika? O tym dalej w naszym artykule.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty