Metodyka rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku

Teraz wiele nauczycieli i rodziców zderzają się z tym, że dziecko późno zaczyna mówić, czy jego słownictwo jest całkiem małe. Żeby milczek zaczął mówić, jest opracowana metodyka rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku, która pozwala osiągnąć doskonałe wyniki w ścisłe terminy.
Metodyki przeprowadzenia diagnostyki rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku
Analizę słownictwa i zdolność do prawidłowego konstruowania zdań można sprawdzić za pomocą prostych ćwiczeń:
- Nazwij słowa, co rozpoczynają się na literę "D".
- Złóż frazę, do której wchodziłyby 3 słowa, na przykład: kwiaty, bukiet, lato.
- Jak nazwać człowieka, który leczy, uczy, farbuje i tak dalej?
Te ćwiczenia są opracowane dla dzieci pięcioletniego wieku. Jest uważane za dobry wynik, przy którym pierwsze zadanie wykonuje się za minutę i przy tym dziecko wymyśla 3–4 słowa. Drugie ćwiczenie jest uważane za zrobione, jeśli po zakończeniu 10 sekund dziecko mówi poprawnie zbudowaną frazę, a trzecie – jeśli maluch natychmiast nazywa zawody.
Metodyka rozwoju poprawnej mowy dzieci przedszkolnego wieku
Rozmawianie – to sposób komunikacji pomiędzy ludźmi. Toż bardzo ważne od samego dzieciństwa uczyć dziecko poprawnie budować zdanie, aby umiało zaczynać i zakończać opowiadanie, cierpliwie słuchać rozmówcy. W pedagogice przyjęto poprawną mowę rozdzielać na dwa typy: monolog i dialog.
Z drugim dziecko zapoznaje się wcześniej aniżeli z pierwszym. Przecież obcowanie z mamą pod postacią dialogu, niech nawet niesłownego, zaczyna się dość wcześnie. Główna metodyka rozwoju dialogicznej mowy dzieci przedszkolnego wieku zawsze opiera się na rozmowie. Główne metody tu są takie:
- Czytanie literatury. Utwory polecane do czytania obowiązkowo muszą zawierać dialogi i być zrozumiałe dzieciom.
- Komunikacja nauczycieli i dzieciaków. Tu wyobraźnia jest nieograniczona. Dialog może być stworzony na spacerze, przy prośbie nauczyciela wykonać jakieś zadanie i tak dalej.
- Gry. One nie muszą być skomplikowane i teatralnie wystawione. Do codziennego użytku dobrze podejdą gry, które wszystkie znają "Jadalne – niejadalne", "Zgadzam się – nie zgadzam się" i tak dalej. Najważniejszą rzeczą jest to, żeby oni mieli dialog.
Nauczanie monologu buduje się na takich metodach:
- Opowieść od nowa. Ona wykorzystuje się dla wzbogacenia słownictwa malucha i nauczaniu prawidłowej budowy mowy. Opowieść od nowa doskonale ćwiczy pamięć. Przecież bardzo ważne, żeby dziecko podało sens tekstu, a także żeby pozwoliło dzieciakowi wprowadzić do swojego leksykonu nowe słowa.
- Opisanie. Umiejętność zbudować historię z zobaczonego na obrazku, dość często wykorzystuje się w metodyce rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku na współczesnym etapie, jednak właśnie z nim powstaje dużo trudności. W związku z tym, że fantazja jeszcze jest niezbyt rozwinięta, a umiejętność pięknie i poprawnie budować frazy jeszcze nie wyprodukowała się, to często opisanie
wychodzi dość skromne.
- Opowiadanie. Opowieść o sobie, o mamie, czy o ulubionym zajęciu – główne tematy dla wolnej opowieści wykorzystywane w przedszkolu. Z reguły ta metoda nie powoduje większych trudności u dzieci, jednak ma szereg wad: jednakowo zbudowane zdania, ostre przejścia z jednej pojęciowej treści do drugiej, itp.
Więc metodyka rozwoju poprawnej mowy dzieci przedszkolnego wieku – to kompleks ćwiczeń skierowanych na rozwój rozmowy. Przy prawidłowej diagnostyce i stałych zajęciach dziecko za miesiąc ucieszy cię zwiększonym słownictwem i umiejętnością poprawnie budować frazy.