Motywacja, jako funkcja zarządzania – efektywne motywowanie pracowników

Funkcje zarządzania wyznaczają treść dowolnej organizacji. Same funkcje były określone jeszcze w 1916 roku przez G. Fayolle, wtedy to były:
- planowanie;
- organizacja;
- kontrola;
- koordynacja.
Lecz tu brakuje jednej drobnostki – czynnik ludzki. Jakość, efektywność pracy, pomyślność dowolnego przedsiębiorstwa zależy od jakości pracy wszystkich współpracowników. A to już podpycha na myśli o motywacji.
Motywacja, jak funkcja zarządzania jest pobudzaniem, stymulacją pracowników na maksymalnie efektywne wykonanie swoich obowiązków dla osiągnięcia sukcesu całej firmy.
Motywacja ma ogółem jedną dźwignię działania – kształtowanie motywów. Trudność motywacji w zarządzaniu, jak funkcji kierowania polega na tym, że każdy człowiek ma swoją głęboką motywację, z którą i należy współdziałać dla udanej działalności.
Odmiany motywacyjnego działaniaMotywację personelu jak funkcję zarządzania można podzielić na dwie duże kategorie – ekonomiczne i nieekonomiczne. Nietrudno domyślić się, że ekonomiczna – to rekompensata pieniężna, premie, podwyższenie poziomu płacy zarobkowej.
Nieekonomiczna motywacja – to skomplikowany splot zarządzania. Tu nawzajem uplotły się interesy, motywy, potrzeby, działania każdego oddzielnego człowieka. W pierwszej kolejności to organizacyjne działania, co pozwalają pracownikowi poczuwać się częścią zespołu, brać udział w działalności firmy. Poza tym to moralnie-psychologiczne działanie. To oznacza, że manager musi "grać" na słabości człowieka, posilając jego potrzeby w zamian za dobrą służbę. Na przykład:
- pochwała;
- zatwierdzenie;
- uznanie zasług;
- albo dezaprobata.
Demotywator dowolnego systemu kierowania:
- niezasłużona krytyka;
- niezgodność płacy zarobkowej wykonywanym zadaniom;
- przeciążenie, czy małe obciążenie pracownika;
- niewyraźność służbowych funkcji, celów firmy.
Poza tym motywację, jak główną funkcję zarządzania, można klasyfikować po indywidualistycznych potrzebach osobowości:
- motywacja statusu;
- motywacja pracy;
- motywacja pieniężna.

Motywacja statusu bazuje się na pragnieniu człowieka być uznawanym, szanowanym w zespole, zostać liderem, przykładem dla naśladownictwa. Pracująca motywacja – to pragnienie do samorealizacji, a pieniężna – pragnienia człowieka do dobrobytu.
Oczywiście w każdym pracowniku są obecne wszystkie składniki takiego dużego pojęcia jak motywacja. Jednak mądrość kierownika akurat polega na tym, że trzeba umieć patrzyć głębiej i w potrzebnych chwilach naciskać na różne dźwignie mentalności pracowników.