Motywacja, jako funkcja zarządzania – efektywne motywowanie pracowników

motywacja jako funkcja zarządzania

Funkcje zarządzania wyznaczają treść dowolnej organizacji. Same funkcje były określone jeszcze w 1916 roku przez G. Fayolle, wtedy to były:

  • planowanie;
  • organizacja;
  • kontrola;
  • koordynacja.

Lecz tu brakuje jednej drobnostki – czynnik ludzki. Jakość, efektywność pracy, pomyślność dowolnego przedsiębiorstwa zależy od jakości pracy wszystkich współpracowników. A to już podpycha na myśli o motywacji.

Motywacja, jak funkcja zarządzania jest pobudzaniem, stymulacją pracowników na maksymalnie efektywne wykonanie swoich obowiązków dla osiągnięcia sukcesu całej firmy.

Motywacja ma ogółem jedną dźwignię działania – kształtowanie motywów. Trudność motywacji w zarządzaniu, jak funkcji kierowania polega na tym, że każdy człowiek ma swoją głęboką motywację, z którą i należy współdziałać dla udanej działalności.

Odmiany motywacyjnego działania

Motywację personelu jak funkcję zarządzania można podzielić na dwie duże kategorie – ekonomiczne i nieekonomiczne. Nietrudno domyślić się, że ekonomiczna – to rekompensata pieniężna, premie, podwyższenie poziomu płacy zarobkowej.

Nieekonomiczna motywacja – to skomplikowany splot zarządzania. Tu nawzajem uplotły się interesy, motywy, potrzeby, działania każdego oddzielnego człowieka. W pierwszej kolejności to organizacyjne działania, co pozwalają pracownikowi poczuwać się częścią zespołu, brać udział w działalności firmy. Poza tym to moralnie-psychologiczne działanie. To oznacza, że manager musi "grać" na słabości człowieka, posilając jego potrzeby w zamian za dobrą służbę. Na przykład:

  • pochwała;
  • zatwierdzenie;
  • uznanie zasług;
  • albo dezaprobata.

Demotywator dowolnego systemu kierowania:

  • niezasłużona krytyka;
  • niezgodność płacy zarobkowej wykonywanym zadaniom;
  • przeciążenie, czy małe obciążenie pracownika;
  • niewyraźność służbowych funkcji, celów firmy.

Poza tym motywację, jak główną funkcję zarządzania, można klasyfikować po indywidualistycznych potrzebach osobowości:

  • motywacja statusu;
  • motywacja jako funkcja zarządzania zespołem
  • motywacja pracy;
  • motywacja pieniężna.

Motywacja statusu bazuje się na pragnieniu człowieka być uznawanym, szanowanym w zespole, zostać liderem, przykładem dla naśladownictwa. Pracująca motywacja – to pragnienie do samorealizacji, a pieniężna – pragnienia człowieka do dobrobytu.

Oczywiście w każdym pracowniku są obecne wszystkie składniki takiego dużego pojęcia jak motywacja. Jednak mądrość kierownika akurat polega na tym, że trzeba umieć patrzyć głębiej i w potrzebnych chwilach naciskać na różne dźwignie mentalności pracowników.

 
Powiązane artykuły:
Zawody przyszłości – co będzie nowego?
Współczesne społeczeństwo rozwija się siedmiomilowymi krokami i trzymać rękę na tętnie z każdym dniem staje wszystko ciężej. W artykule porozmawiamy o fachach przyszłości i spróbujemy wyznaczyć scenariusz rozwoju tych fachów.
Rady i techniki sprzedaży – jak nauczyć się sprzedawać?
Umiejętność sprzedawać towary, usługi, czy wiedze, dziś ceni się jak nigdy przedtem. W tym artykule opowiemy o tym, jak nauczyć się efektywnie sprzedawać, bez względu na teren działania.
8 kroków do fotela szefa, czyli jak zostać kierownikiem?
Kobieta-kierownik to zjawisko nie zbyt rozpowszechnione, toż jeśli rozstrzygnęliście objąć kierowniczą posadę, to przedtem należy przekonać się w tym, czy macie wszystkie konieczne przyzwyczajenia.
Porady dla ludzi w każdym wieku na rozpoczęcie kariery
Początek kariery - niełatwa droga, co prowadzi do osiągnięcia fachowych wysokości, pod warunkiem należnego poziomu wiedzy w obwodzie elitarnego fachu i zazwyczaj dostatecznej motywacji i pragnienia, żeby to nie było osiągnąć pożądanego celu.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty