O czym świadczą zachcianki żywieniowe?

Słuchaj swego ciała, które wysyła ci sygnały, że coś jest nie tak i nie ignoruj ich. Zachcianki żywieniowe to niepokojący sygnał, którego nie można bagatelizować.

Wzmożony apetyt na słodycze, słone lub ostre potrawy? Bardzo często w ten sposób organizm daje nam znać, że czegoś mu brakuje.

1. Słodycze

ciastko

Twojemu organizmowi brakuje energii.

Kiedy spożywamy słodycze, nasz mózg aktywnie produkuje serotoninę. Serotonina, inaczej hormon szczęścia, pomaga nam się zrelaksować i poczuć się szczęśliwym. Z tego więc można zrobić wniosek, że po słodycze sięgamy wtedy, kiedy jesteśmy zestresowani lub zdołowani.

Właśnie dlatego też większość kobiet, które mają PMS, objadają się czekoladkami i ciastkami. Chociaż ostatnio naukowcy doszli do wniosku, że czekolada raczej nie łagodzi objawów PMS.

Przekonują, że bardziej odbywa się to na poziomie sugestii i nagrody. Po tym, jak zjemy ciastko czy batonik, w organizmie zaczyna się produkować tryptofan, który poprawia nasze samopoczucie i humor.

Mózg kojarzy spożywanie słodyczy z przyjemnością, poprawą humoru oraz samopoczucia. Właśnie dlatego w stresujących sytuacjach domaga się słodyczy.

Niestety, z czasem czekolada traci swoją cudowną właściwość i już nie może ratować nas przed stresem. Wzmożony apetyt na słodycze może być jednym z objawów szeregu groźnych chorób, takich jak cukrzyca, hipoglikemia, zaburzenia metaboliczne, choroby jelitowe.

2. Słone jedzenie

sól

Twojemu organizmowi brakuje wody, soli, energii i pozytywnych emocji.

Niektórzy badacze przekonują, że zbyt często sięgamy po słonie przekąski, takie jak chipsy, paluszki tylko dlatego, że nam się podoba ten chrupiący dźwięk, kiedy się je rozgryza.

Wzmożony apetyt na słodkie przekąski może świadczyć o wzmożonym pragnieniu. Wiadomo, że sól powoduje zatrzymanie się wody w organizmie, więc często pragnienie mylimy z głodem. Tak się zazwyczaj dzieje wtedy, kiedy nasz organizm jest odwodniony na skutek biegunki, wymiotów, wzmożonego pocenia się.

Istnieje jeszcze jedna przyczyna, dla której niektóre osoby zbyt często sięgają po słone przekąski: w dzieciństwie jadły za dużo chipsów i paluszków, więc w wieku dorosłym po prostu nie wyobrażają sobie życia bez nich, bo są uzależnione od soli.

W 2011 roku przeprowadzono badania, które potwierdziły, że sól uzależnia i to uzależnienie niczym się nie różni od uzależnienia od narkotyków.

3. Chleb, ryż, makaron

pasta

Twoje ciało potrzebuje energii i relaksu.

Makaron, ryż, biały chleb zawierają proste węglowodany. Na podstawie tego można zrobić wniosek: sięgamy po tego typu produkty z tych samych przyczyn, co po czekoladę i słodycze, czyli wtedy, kiedy jesteśmy zestresowani i zmęczeni. Są to produkty, które są nieco słodkawe i słone, a jak wiadomo, do normalnego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje zarówno soli, jak i glukozy.

4. Mięso

mięso

Chodzi za tobą mięso? Ochota na mięso to znak, że brakuje ci żelaza, białka, witamin z grupy B.

Badania wykazały, że ochota na wieprzowy stek lub schab może świadczyć o tym, że brakuje ci białka, żelaza i witaminy B. Niedobór żelaza jest skutkiem niepoprawnego odżywiania. Aby uzupełnić niedobór tego pierwiastka, musisz przede wszystkim włączyć do swojej diety chude mięso drobiowe, wołowinę, wątróbkę, zielone warzywa, suszone figi, gotowaną fasolę.

Produkty bogate w witaminę B: produkty zbożowe (gryka, owsianka, ryż), rośliny strączkowe.

5. Nabiał

mleko

Twojemu organizmowi brakuje witaminy A i D.

Masz ochotę na biały ser czy mleko? Jeśli dopada cię ochota na nabiał, to prawdopodobnie brakuje ci tryptofanu, czyli jesteś zestresowany i potrzebujesz chwili relaksu.

Jeśli masz wzmożony apetyt na mleko, kefir, biały ser, to być może cierpisz z powodu niedoboru witaminy A i D albo wapnia, który jak wiadomo jest budulcem kości i zębów. Bogatym źródłem wapnia jest nabiał, a także łosoś, brokuły i migdały.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty