Oddechowa joga – technika uzdrowienia organizmu

oddechowa joga

Kiedy wybieracie jogę, kierujecie się tymi lub innymi uwzględnieniami. Ktoś chce schudnąć, ktoś nabrać wagę, a ktoś uzdrowić się w ogóle. Ale nigdy nie czekajcie od tej dawnej kultury ruchu i myślenia szybkich wyników. Czego nie chcielibyście osiągnąć kosztem zajęć jogą, pamiętajcie, że pierwszy krok do celu – to oddychanie. Opowiemy wam o niezwykłej roli oddychania w jodze i w szczególności w naszym życiu.

Pranajama i prana-vyayama: w czym jest różnica?

Dla początkujących oddechowa joga zawsze nosi jedną nazwę – pranajama. Lecz naprawdę pranajama – to joga czwartego stopnia, do której zwykłemu nowicjuszowi daleko. Pranajama – to technika opróżnienia oddechu. Kosztem tego jogowie pracują ze swoim organizmem na wewnątrzkomórkowym poziomie, uzdrawiają, oczyszczają i regenerują komórki.

Prana-vyayama – to wszystkie oddechowe ćwiczenia bez opóźnienia, które poprzedzają pranajamę. To trwały przygotowawczy etap, który obowiązkowo należy przejść przed rozpoczęciem opóźnienia. Oddechowe ćwiczenia można znaleźć i w najpopularniejszej hatha jodze.

Znaczenie oddechowej jogi dla naszego organizmu

Być może najstraszniejszą chorobą ХХ wieku jest hypodynamia, czyli patologiczny brak ruchowej aktywności. Ale hypodynamia doprowadza nie tylko do prostego wzrostu masy tkanki tłuszczowej (właściwie niektórzy ludzie mogą prowadzić siedzący tryb życia i być nawet smukłe, lecz niezdrowe), ale także i do naruszenia pokarmowego, nerwowego układu i układu krążenia.

Tu bezpośrednio podchodzimy do znaczenia jogi dla układu oddechowego. Brak aktywności fizycznej jest bodźcem do rozwoju braku dwutlenku węgla w organizmie, który jak okazało się jest potrzebny nam niemniej aniżeli tlen.

Dwutlenek węgla odpowiada za rozluźnienie zastawek regulujących, które regulują wolny potok krwi przez naczynia. Kiedy СО2 jest dużo, zastawki są rozluźnione i krew wolno przecieka po wszystkich tkankach, odżywiając je. Jeśli СО2 jest mało – zastawki wysilają się i zmuszają krew iść "wokół" – przepuszczając ważne tkanki, a krew, która musi nasycić nas tlenem, po prostu popada do żył.

W związku tego elementarnego braku ludzie zaczynają chorować na hipertonię – podwyższenie ciśnienia, który ciągnie za sobą długi łańcuch różnych chorób sercowo-naczyniowych.

Odchudzanie

Ale oczywiście, dopóki hipertonii nam nie zdiagnozowali, nas interesuje tylko związek oddechowej jogi na odchudzanie.

A związek jest bardzo prosty: przy hipoksji (braku О2, co powstaje przy wstrzymanym oddechu) w tkankach zaczyna się utlenienie środowiska. A kwaśne środowisko aktywizuje wyrabianie enzymów i same rozszczepianie tłuszczów.

 
Powiązane artykuły:
Joga – oddychanie – jak poprawnie wykonywać?
W jodze wszystko zależy nie tyle od asan, a szybciej od prawidłowego oddychania, które odpowiada za wyswobodzenie i prawidłową cyrkulację energii. Właśnie o oddychaniu w jodze opowiemy w tym artykule.
Odmiany jogi – jaki rodzaj zajęć wybrać?
Jeśli rozstrzygnęliście zająć się jogą i zdziwiliście się poznawszy, że ona ma kilka odmian, to ten artykuł pomoże wyznaczyć się z tym, który rodzaj podchodzi najlepiej.
Zalety aktywności fizycznej – dlaczego warto uprawiać jogę?
Korzyść jogi jest bezwarunkowym faktem, jednak na pewno daleko nie wszyscy wiedzą o tym, czym właśnie jest pożyteczne uprawianie jogi i co naprawdę przyciąga coraz więcej ludzi do szeregów jej zwolenników.
Korzyść jogi – dla kobiet, dzieci i mężczyzn
O korzyściach normowanego wysiłku fizycznego wiadomo wszystkim, nawet tym kto prowadzi siedzący sposób życia. W tym artykule rozpatrzymy pytanie o korzyści jogi dla organizmu człowieka.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty