Peganizm – 9 zasad modnej diety pegan

Peganizm to nowy sposób żywienia, który zdobywa coraz większą rzeszę zwolenników na całym świecie. Peganizm to połączenie weganizmu i diety paleo.

Historia peganizmu

Peganizm łączy dwie diety – dietę wegetariańską i dietę paleo. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że są to dwie diety, które nie mają nic wspólnego: weganie wykluczają ze swego jadłospisu mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym jaj i nabiału. Z kolei dieta paleo, inaczej dieta człowieka epoki kamiennej, bazuje się na naturalnych produktach i nieprzetworzonej żywności. W diecie paleo natomiast nie znajdziemy roślin strączkowych, cukru i produktów zbożowych. Warzywa strączkowe, które w większości przypadków zastępują mięso w diecie wegańskiej, są podstawowym źródłem białka pochodzenia roślinnego.

Biorąc pod uwagę ten fakt, że obie diety są bardzo zdrowe (wyjątek stanowi czerwone mięso, w które obfituje dieta paleo), dr Mark Hyman postanowił je połączyć, dzięki czemu powstała dieta pegańska.

Podstawy koncepcji odżywiania i diety według stylu peganizm

Jedną z podstawowych zasad diety pegan jest wyłączenie ze swego jadłospisu produktów wysoko przetworzonych, glutenu i cukru. Główny nacisk natomiast się kładzie na produkty naturalne, które nie zawierają żadnych dodatków. W diecie pegan najważniejsze jest to, aby warzywa i owoce stanowiły 75% dziennego jadłospisu. Mięso, ryby i jajka – 25%. Orzechy, awokado i oliwa z oliwek są najlepszym źródłem zdrowych tłuszczy. Najlepiej wyłączyć ze swego jadłospisu cukier, nabiał, produkty o wysokim indeksie glikemicznym, unikać produktów, zawierających różne dodatki do żywności – barwniki, konserwanty, wzmacniacze smaku.

Czy weganie mogą stosować dietę pegan? Nie zważając na to, że jest połączeniem diety paleo i wegan, niestety weganie nie mogą jej stosować, gdyż przewiduje spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego i jajek. Jednak przejście ze zwykłego sposobu żywienia na peganizm jest ważnym krokiem na drodze ku weganizmowi czy wegetarianizmowi.

9 zasad diety Pegan

1. Spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym

dieta

Jeśli masz zamiar przejść na dietę pegan, to musisz zrezygnować z produktów, zawierających cukier i węglowodany rafinowane. Włącz do swego jadłospisu jak najwięcej warzyw i owoców. Nie zapominaj także o orzechach i warzywach strączkowych, ale w umiarkowanych ilościach.

2. Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety pegan

warzywa

W diecie pegan najważniejsze jest to, aby warzywa i owoce stanowiły 60-75% dziennego jadłospisu. Warto postawić na zielone warzywa, które są bogatym źródłem błonnika. Jeśli chodzi o owoce, to warto uważać na fruktozę i unikać słodkich owoców, takich jak banany czy winogron, a włączyć do swojej diety jak najwięcej owoców leśnych i kiwi. Od czasu do czasu można spożywać suszone owoce.

3. Rezygnacja z niezdrowych tłuszczy

olej

Najlepiej zrezygnować z tłuszczy poddanych obróbce przemysłowej. Wyjątek stanowią olej kokosowy i oliwa z oliwek, ale spożywane w umiarkowanych ilościach. Warto wzbogacić dietę o orzechy, awokado, pestki, jajka i ryby, które są bogatym źródłem dobrych tłuszczy.

4. Mięso

obiad

Dieta paleo obfituje w mięso, z kolei weganie wykluczają mięso ze swojego jadłospisu. Dieta pegan jest swoistym kompromisem: 25% dziennego jadłospisu może stanowić mięso, które jest dodatkiem do dania głównego, czyli warzyw.

5. Unikanie nabiału

mleko

Dieta paleo i weganizm wymagają wyłączenia nabiału z codziennego jadłospisu, dlatego jedna z zasad diety pegan polega na unikaniu nabiału. Przetwory mleczne powodują otyłość, zwiększają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i osteoporozy.

6. Eliminacja glutenu i spożywanie produktów zbożowych w małych ilościach

chleb

Nie od dziś wiadomo, że pieczywo i inne produkty glutenowe, mogą być przyczyną podwyższonego poziomu cukru we krwi, dlatego musisz wyeliminować ze swojej diety produkty, zawierające gluten, w tym też produkty pełnoziarniste, zastępując je komosą ryżową, ryżem brązowym, kaszą gryczaną niepaloną, ale w małych ilościach.

7. Warzywa strączkowe w małych ilościach

orzechy

Soczewica, fasola, groch są bogatym źródłem białka, błonników i składników mineralnych. Pamiętaj jednak o tym, że rośliny strączkowe mogą powodować wzdęcia i niekorzystnie wpływać na pracę jelit, powodować skoki glukozy we krwi, więc najlepiej spożywać je od czasu do czasu w małych ilościach.

8. Wyeliminowanie cukru

cukier

Jedną z podstawowych zasad diety pegan jest rezygnacja z białego cukru i jego zamienników. Cukier zamień na syrop klonowy, kokosowy, syrop z agawy lub ksylitol, które można spożywać od czasu do czasu w małych ilościach.

9. Żadnych dodatków do żywności

lizaki

Dodatki do żywności są niezdrowe i nie mają nic wspólnego z dietą naturalną, więc musisz wyeliminować je ze swego jadłospisu. Nie zważając na to, że dieta pegan jest połączeniem wyłącznie zdrowych i korzystnych produktów, ma ona niektóre wady. Po pierwsze, rezygnacja z produktów pełnoziarnistych i ograniczenie spożycia roślin strączkowych, które dzięki wysokiej zawartości błonnika, korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Po drugie, dieta pegan wymaga od nas spożywania wyłącznie posiłków domowych, gdyż jest dosyć rygorystyczna, więc mało, w której restauracji przyrządza się tego typu dania. Mimo to dieta pegan to na pewno dobry wybór, jeśli chcesz zdrowo się odżywiać i cieszyć się zdrowiem.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty