Podstawy marketingu. Czyli jak dotrzeć do docelowej grupy klientów?
Marketing opiera się na filarach, a raczej na zasadach o nazwie działania marketingowe.
Istota i zasady marketingu
Główną i chyba podstawową jest zasada ludzkich potrzeb. Innymi słowy, każda firma, kierująca się zasadami marketingu, powinna produkować ten towar, który z pewnością będzie cieszyć się popularnością wśród dużej liczby konsumentów. Należy pamiętać, że w ostatnim zdaniu ukryta jest istota tego procesu.
Organizacja jakiejkolwiek działalności na podstawie prawa marketingu opiera się na następujących zasadach:
- Badają się i analizują się wymagania potencjalnych klientów, w wyniku zostaje opracowana taktyka mającą na celu nie tylko dostosowanie się do ich potrzeb, ale także świadomy wpływ na nich.
- Efekt końcowy osiąga się przez najbardziej efektywną sprzedaż produktów na rynku. Jednocześnie cała działalność powinna być zorganizowana zgodnie z przemyślaną wielkością sprzedaży.
- Biznesplan każdej firmy powinien zawierać wizję rozwoju i prognozę wielkości przyszłych zysków. To sugeruje, że należy zwracać szczególną uwagę na badania analityków rynku, wdrożenie nowych produktów.
Zasady i rodzaje marketingu
Opierając się na istniejący popyt, można wyróżnić następujące rodzaje marketingu:
- Marketing przeciwdziałający. Występuje w przypadku, gdy produkt jest wytwarzany z surowców, które mogą być szkodliwe dla zdrowia ludzkiego i dlatego producent sprzedający taki towar, rażąco narusza interesy konsumentów. Jest to jedna z niewielu form marketingu, nie mających na celu zwiększenie popytu na towary, a na jego zmniejszenie lub nawet eliminację.
- Marketing konwersyjny. Zdarza się tak na przykład, że towar od dawna już wyszedł z mody lub istnieje podobny produkt o mniejszej cenie i wyższej jakości. Wtedy mówi się o negatywnym popycie. W tym przypadku opracowuje się plan, realizacja którego pozwoli pokryć brakującą wielkość produkcji i poniesione straty.
- Remarketing. Istniej pojęcie o sezonowym zapotrzebowaniu na niektóre produkty. W takiej sytuacji firma szuka możliwości do zminimalizowania wahania popytu.
- Demarketing. W tym przypadku producent nie może spełnić bezprecedensowo wysoki popyt na produkt, w związku z czym najbardziej odpowiednim rozwiązaniem jest zwiększenie ceny produktu.
- Marketing rozwijający się. Stwarza się produkt zdolny zadowolić tych klientów, dla których ważna jest najwyższa jakość towaru, którzy szukają niedrogi wariant i jednocześnie kładą nacisk na elegancki wygląd.
Zasady zarządzania marketingowego
Zasady skierowane są na kontrolę różnego rodzaju programów, mających na celu utrzymanie korzystnych dla obu stron relacji między dostawcą a konsumentem. Do tego warto dodać jeszcze nie tylko realizację takiej kontroli, ale i jej analizę, opracowanie dalszej działalności. Opracowuje się strategia, której głównym celem jest poszukiwanie konsumenta i zarządzanie samym popytem. Przy tym nie należy zapominać o konieczności doskonalenia przedsiębiorstwa, zmianie polityki cenowej.
Zasada marketingu sieciowego
Główna zasada takiego marketingu polega na tym, że jedną ze stron jest spółka – producent towarów, z drugiej – człowiek, zawierający z nią kontrakt. Przy tym każdy konsument może stać się jej przedstawicielem. Dlatego, żeby prosperować w tym systemie, on powinien stwarzać nowe sieci lub poziomy, przynoszące zarówno jemu, jak i przedsiębiorstwu zysk.