Prawdziwy szok: realna wartość popularnych towarów
Jest oczywiste, że towary w sklepach są sprzedawane po zawyżonej cenie, która zależy od kosztów produkcji, opłat celnych i tak dalej. Mało kto tak naprawdę wie o jej wysokości, a liczby te są o wiele większe niż 100%. Po tym artykule inaczej spojrzysz na popularne produkty i sto razy pomyślisz, zanim je kupisz.
1. Coca-Cola
Ten napój gazowany od lat cieszy się popularnością na całym świecie, a cena za puszkę Coca-Coli wynosi 1,91 USD. Wielu zaskoczy fakt, że jej koszt jest mniejszy około 12,5 razy. Oprócz tego są droższe puszki – rzadkie egzemplarze niegazowane. Ich cena wynosi około 250 dolarów.
2. Materace
Materace należą do grupy produktów, które ludzie kupują bardzo rzadko. W większości przypadków ich zmieniają kilka razy w ciągu całego życia. Właśnie ta przyczyna wyjaśnia wysoką marżę na produkt, która zaczyna się od 100% i może wynieść nawet 900%. Liczby oczywiście niebotyczne.
3. Popcorn w kinach
Podczas pójścia do kina bardzo trudno odmówić sobie przyjemności uraczenia się pysznym popcornem. Zysk ze sprzedaży tego produktu jest ogromny i wiele osób wie o marżę, ale nie zna jej wysokości. Według przeprowadzonych szacunków średnia marża na popcorn w kinach jest niesamowita – 1275%.
4. Wiadomości tekstowe
Operatorzy mogą samodzielnie ustalać koszt wiadomości SMS, ale prawdziwa cena jednej wiadomości SMS wynosi 0,3 centa. Jedna z firm przeprowadziła obliczenia i ustaliłą, że za 1 Gb wysłanych wiadomości SMS będzie musiała zapłacić więcej niż za 1 Gb danych ze stacji NASA na badania Marsa.
5. iPhone X
Firma Apple trzyma w tajemnicy koszty produkcji telefonów, nazywając to tajemnicą handlową, ale firma badawcza IHS Markit postanowiła dowiedzieć się wszystkiego. Przeprowadziła obliczenia i ustaliła, że jeden iPhone X (64 Gb) kosztuje około $370 (wielu chciałoby zobaczyć taki sam cennik w sklepie). Dla kupujących smartfony mają już o wiele wyższą cenę, i wynosi ona od $1 tys. W rezultacie można stwierdzić, że marża wynosi 170%.
6. Zestawy owocowe
W dużych supermarketach można znaleźć wygodne plastikowe kubki i pudełka z kawałkami owoców i warzyw. Są wygodne w użyciu, na przykład, są kupowane jako zdrowa przekąska w pracy. Po tym jak poznasz marżę na takie smakołyki, będziesz brać owoce z domu, ponieważ może ona wynosić od 55 do 370%.
7. Kable HDMI
Ludzie nie tak często robią większe zakupy, na przykład kupują telewizor lub konsolę do gier. Więc aby zwiększyć swoje zyski, właściciele sklepów elektronicznych wykorzystują chwyty i zwiększają cenę na drobne produkty, np. kable. W wyniki ich realna cena wzrasta co najmniej 10 razy.
8. Pocztówki
W dzisiejszym świecie kartki wciąż pozostają popularne, ponieważ są postrzegane jako przejaw szacunku dla bliskich ludzi i pozostają na długo w pamięci. Według statystyk, tylko w Ameryce każdego roku kupuje się ponad 7 mld kartek życzeniowych. Aby zarobić, producenci podnoszą cenę na nich, a nadwyżka może wynosić od 50 do 100%.
9. Strój ślubny
Praktycznie każda rzecz, która ma związek z ceremonią ślubną, ma wysoką cenę. Na przykład można wypożyczyć suknię ślubną, na którą cena w większości przypadków jest wyższa 4 razy, niż na strój, który nie ma nic wspólnego z tą uroczystością. Wielkość nadwyżki zależy od marki, realizatora i może wynosić od 100 do 600%.
10. Tusze do drukarki
Drukarki nie można nazwać chodliwym towarem, dlatego niski zysk z ich sprzedaży producenci sprzętu rekompensują poprzez zwiększenie kosztów na kasety. Cena może wzrosnąć 10-krotnie. Przy tym producenci uzasadniają to wydatkami na badania i rozwój. Według niektórych danych, ceny na tusze do drukarek są podobne do ceny na benzynę i drogie alkohole.
11. Woda butelkowana
Butelki z wodą są bardzo wygodne, a cena wydaje się przystępna, jeśli nie znać ich kosztu. Jeśli porównać cenę wody butelkowanej i z kranu, pierwsza będzie około 300 razy droższa. Oburzające jest to, że w butelce znajduje się ta sama ciecz, ale tylko przefiltrowana i oczyszczona.
12. Diamenty
Wiele osób wie, że najlepszymi przyjaciółmi kobiet są diamenty, i każda kobieta marzy, aby dostać na zaręczyny pierścionek z tym kamieniem. Tradycję oświadczenia z brylantem wprowadziła międzynarodowa firma De Beers, która zajmuje się wydobyciem, obróbką i sprzedażą kamieni szlachetnych. W 1947 roku firma przeprowadziła kampanię reklamową, która spopularyzowała diamenty, dzięki czemu marża na ozdoby wyniosła około 100%.