Ranny ptaszek, czyli 5 powodów, dla których warto wstawać wcześniej

Jak mówi znane polskie przysłowie: "Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje". Jeśli jednak już po raz kolejny starasz się przestawić na wczesne wstawanie, ale po raz kolejny, nici z tego, to musisz koniecznie przeczytać niniejszy artykuł.

Dyrektor generalny Apple, Tim Cook, codziennie wstaje o godz. 03.45. Redaktor naczelna amerykańskiego wydania czasopisma Vogue, Anna Wintour wstaje o 05.45, by pograć w tenisa. Brytyjski przedsiębiorca, miliarder, twórca obejmującej ponad 400 firm Virgin Group, Richard Branson wstaje też o 05.45, zaś Howard Schultz – amerykański przedsiębiorca, Chief Executive Officer w Starbucks wstaje o godz.04.30.

Wstawać o 05.45 tylko po to, by pograć w tenisa, może tylko prawdziwy miłośnik tej gry. Właśnie dlatego większość z nas słodziutko śpi o tej porze w swoich łóżeczkach.

kawa

Na podstawie badań udowodniono, że to właśnie geny decydują o naszym rytmie dnia oraz wadze. Geny sterują apetytem, w tym też seksualnym i naszą produktywnością. Cała Informacja ta jest przepisywana w jądrze komórkowym na kwas rybonukleinowy.

Zapotrzebowanie na sen w różnych okresach życia się zmienia: na przykład dzieci po 5.roku życia wstają dość wcześnie. Największe zapotrzebowanie na sen występuje w okresie najbardziej dynamicznego rozwoju, czyli w 19. roku życia. Natomiast większość dorosłych powinna uwzględniać godziny pracy biur, banków, uczelni i wszyscy mają w nosie, czy jesteś skowronkiem, czy sową.

Dobra wiadomość: nasze geny potrafią się dostosować do naszego rytmu i trybu życia, więc najczęściej występującym chronotypem jest typ pośredni. Większość z nas zazwyczaj nie ma dużego problemu z porannym wstawaniem, choć w wolny dzień chętnie długo zostajemy w łóżku. W niniejszym zestawieniu więc kilka porad dla tych, którzy chcą stać się rannym ptaszkiem.

1. Łapiemy robaka

ranek

Jak mówi znane angielskie przysłowie: "the early bird catches the worm" (dosłownie brzmi: ranny ptaszek łapie\dostaje robaka). Natomiast Szwedzi mówią "Morgonstund har guld i mun" – Poranna chwila ma złoto w ustach.

Jeśli chcesz stać się rannym ptaszkiem, to na początku musisz zrozumieć, po co ci w ogóle potrzebne to wczesne wstawanie. Na pewno nie przekona cię do tego fakt, że Tim Cook wstaje o 03.45. Niech sobie wstaje, a ty lubisz długo pospać. Wczesne wstawanie nie zrobi z ciebie człowieka sukcesu, lecz jasno określony cel, do którego zmierzasz i dla którego realizacji musisz wcześnie wstawać. Kiedy już masz przed sobą dokładnie opracowany plan i wiesz, jak go zrealizować, to właśnie do tego będziesz potrzebował kilku dodatkowych porannych godzin, które niegdyś poświęcałeś na sen.

Niesamowite uczucie, zwłaszcza latem, kiedy budzisz się wczesnym porankiem, wdychasz świeże powietrze i podziwiasz piękne błękitne niebo. Możesz na spokojnie poćwiczyć, wziąć prysznic, zrobić śniadanie dla swoich bliskich, pomarzyć, medytować. Wczesne pobudki jednak korzystne są nie tylko dla tych, którzy mają jakiś pilny plan do zrealizowania.

Osoby, które szukają własnej drogi w życiu albo po prostu czerpią z życia pełnymi garściami, mogą sprawić, że ich życie wypełni się radością i sensem, codziennie powtarzając słowa Dalajlamy:

"Każdego dnia, jak tylko się obudzisz, pomyśl: dzisiaj mam szczęście, że żyję, posiadam cenne ludzkie życie i nie będę go marnować. Użyję wszystkich swoich sił, by rozwijać siebie, kierować moje serce do innych; by osiągnąć oświecenie dla dobra wszystkich istot. Zamierzam dobrze myśleć o innych, nie będę się gniewać ani źle myśleć o innych. Będę przynosił innym tak wiele korzyści, jak tylko jestem w stanie".

2. Jestem najlepszy!

budzi

Owszem, nie jest to zbyt skromne, ale codziennie porównujemy się do innych, aby w taki sposób się dowartościować i pędzić do przodu. Spójrzmy prawdzie w oczy: każdy z nas chce być lepszy od innych oraz osiągać sukcesy w życiu. Jeśli chcemy, aby inni uwierzyli w nas i docenili, najpierw musimy sami uwierzyć we własne siły, zwiększyć pewność siebie, codziennie się dokształcać i podnosić swoje kwalifikacje. Kiedy wszyscy śpią, a ty już pracujesz, to wtedy czujesz się lepszy od innych, prawdziwy zwycięzca!

3. Dobrze się wysypiać

rano

Na pewno każdy z nas zna to uczucie, kiedy budzimy się rano i mamy wrażenie, że nie kładliśmy się wcale spać. Poranne rozdrażnienie, ból głowy, mdłości, niekończące się obowiązki w pracy, bezsenność i nocne wybudzenia się. A rano znowu to samo.

Jeśli chcesz dobrze się wysypiać, musisz na początku przez kilka dni kłaść się spać i wstawać o tej samej porze: wstajesz o 07.00, a kładziesz się o 23.00. Po jakimś czasie zobaczysz pozytywne efekty: wstajesz o 05.00-06.00, a o godz.22.00-23.00 twój organizm już będzie wymagał odpoczynku, więc po położeniu się do łóżka na pewno szybko zaśniesz. Szczyt produkcji melatoniny przypada między godziną 2 a 4 w nocy, a poziom produkcji stopniowo obniża się nad ranem, więc rano obudzisz się pełen sił i energii.

4. Odpoczynek

sen

Masz dziecko? Jeśli masz, to na pewno wiesz, że dzieci nie przepadają za medytowaniem w całkowitej ciszy. Jak tylko budzą się nasze pociechy, dom natychmiast ogarnia chaos i hałas. Dlatego na pewno przyda ci się rano chwila do siebie, kiedy możesz na spokojnie napić się herbaty, pomarzyć albo po prostu poleżeć w ciszy.

5. Zmień swoje życie

odpoczywa

Być może chcesz zmienić pracę lub zawód? Może chcesz uczyć się języka obcego lub zapisać się na zajęcia muzyczne, czy taneczne? Być może akurat zaraz właściwa chwila na to, by kardynalnie zmienić swoje życie? Nie odkładaj życia na później. Zadbaj o to, by w twoim życiu było jak najwięcej kolorów i niezapomnianych wrażeń, bo przecież tylko raz się żyje! Nie marnuj życia na sen!

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty