Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym

rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym

Mówią, że pierwsze wrażenie o człowieku może być błędnym. Być może to się sprawdza, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, stan materialny lub inne kryteria, ale nie w wypadku jeśli chodzi o kulturę mowy.

Poprawna wymowa, bogaty zasób słownictwa, umiejętność słuchać, dobierać odpowiednie słowa i intonację – owe jakości właściwe są ludziom z wysokim poziomem kultury duchowej, mądrym, inteligentnym, wychowanym. Czyż nie każda matka chce mieć takie dziecko? Jednak, aby dzieciak radował swoich rodziców osiągnięciami, ostatni powinni poświęcić odpowiednią uwagę jego rozwojowi już w wieku przedszkolnym, przede wszystkim należy się skupić na rozwojowi mowy.

Etapy kształtowania się rozwoju mowy u przedszkolaków

W pierwszym roku życia głównymi osiągnięciami układu głosowego noworodka uważa się pojawienie się, tak zwanego mamrotania i wymowa oddzielnych uświadomionych słów. Ich ilość jest nieduża w porównaniu z ilością tych słów, które dzidziuś potrafi zrozumieć. W wieku 1-3 lat dochodzi do aktywnego rozwoju mowy przedszkolaków, uwarunkowanego zwiększeniem potrzeb. Na tym etapie maluch potrzebuje aktywnego komunikowania z dorosłymi. Przede wszystkim to sprzyja zwiększeniu zasobu słownictwa, zapoznaje malucha z takimi pojęciami jak liczba mnoga lub intonacja. W wieku około trzech lat dzieci mają problem z wymową dźwięków. Zazwyczaj dzieciaki miękko wymawiają twarde głoski, gubią literę "r", zastępują syczące dźwięki innymi.

Zazwyczaj owe defekty wymowy związane są z niedoskonałością dolnej szczęki, języka, ust, miękkiego podniebienia, które jest charakterystyczne dla trzeciego etapu rozwoju mowy przedszkolaków. Nie zważając na to, dziewczynki i chłopaki w wieku 3-7 lat mają dosyć bogaty zasób słów, umieją budować zdania złożone podrzędne, ukształtowane przez mowę treściową.

Środki rozwoju mowy kojarzeniowej u przedszkolaków

Zdrowe dziecko ma wszelkie predyspozycje do tego, aby jego mowa w przyszłości stała się bardziej wyraźną, a wypowiadanie się – bardziej zrozumiale i schematyczne. Jednak mowa nie jest zdolnością wrodzoną, a kształtuje się podobnie jak inne nawyki i umiejętności. A po to, aby proces opanowania języka ojczystego przebiegał o wiele lepiej, dzidziuś powinien dorastać w atmosferze miłości i opieki, a jego społeczne środowisko powinno znajdować się na odpowiednim poziomie.

Dzieci przede wszystkim naśladują swoich rodziców, szybko zapamiętują nowe słowa, wzbogacają własną mowę synonimami, przymiotnikami, wyrażeniami.

Z tego więc powodu mama i tata powinni:

  1. Dokładnie śledzić w jaki sposób wymawiają zdania i słowa.
  2. Ciągle komunikować się z dzieckiem.
  3. Przyzwyczaić się do tego, aby przez cały czas spoglądać na współrozmówcę w czasie rozmowy, aby maluch miał możliwość śledzić ruchy języka i ust.
  4. Czytać bajki, które będą rozwijać dziecko, zapoznając go z nowymi faktami i wydarzeniami. Między innymi bajki sprzyjają nie tylko rozwojowi mowy, ale również wyobraźni. Z czasem główni bohaterzy staną się wyobrażalnymi przyjaciółmi dziecka, a usłyszana fabuła – scenariuszem nowej gry.

Również nie można nie doceniać wpływu komunikowania z rówieśnikami na dany proces. Jasna rzecz, że nie zawsze słowa usłyszane na ulicy należą do tych, które mają prawo na istnienie w zasobie słownictwa człowieka kulturalnego. Nic na to nie poradzisz. Jednak to jest wspaniałą możliwością wyjaśnić dziecku, że tak mówić nieładnie.

rozwój mowy dzieci przed szkolą

Gry dla rozwoju mowy przedszkolaków

Wszystkim jest wiadomo, że gra – jeden z podstawowych i skutecznych sposobów uczenia dzieciaków. Z tego więc powodu w wielu rodzinach i przedszkolach, aby wzbogacić zasób słownictwa, rozwijać wyraźną mowę przedszkolaków, doskonalić słuchowe odbieranie, przeprowadzane są różne gry.

Na przykład ulubiona gra dzieciaków "Cudowny woreczek". Sens gry polega na tym, że dzieciak powinien nazwać każdy przedmiot, wyciągany z worka, opisać go albo ułożyć opowiadanie – w zależności od wieku graczy.

 
Powiązane artykuły:
Jak nauczyć dziecko podciągać się na drążku?
Fizyczne ćwiczenia są pożyteczne dla młodego rosnącego organizmu. Toż, jeśli wasze dziecko prosi was pomóc mu w pytaniach fizycznej edukacji – to należy to zrobić. Często dzieci nie mogą same nauczyć podciągać się na drążku.
 Jak nauczyć jednoroczne dziecko korzystać z nocnika?
Nocnik – aktualny temat dla większości młodych mamuś. Przyuczenie do niego dziecka – długi proces i ważne poprawnie wybrać moment w nauczaniu tej umiejętności. Kiedy i jak przyuczać dziecko do nocnika? O tym dalej w naszym artykule.
Metodyka rozwoju mowy dzieci przedszkolnego wieku
Rozległy słownikowy zapas i umiejętność poprawnie mówić, propozycje stanowią podstawę pięknej potocznej mowy człowieka. Żeby wykształcić dziecko-przedszkolaka mówić składnie, istnieją pewne metodyki rozwoju mowy.
Dlaczego dwulatek nie mówi? Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy
Każde dziecko ma swoje tempo rozwoju, które może trochę wyprzedzać, czy odstawać od średnio statystycznych. I jeśli dziecko nie mówi do 2 lat, to całkiem nie oznacza, że u niego powstały problemy ze zdrowiem.
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty