Souping – nowa metoda oczyszczania organizmu. Jadłospis i zasady zupingu

Zuping (souping) – dieta odchudzająca, polegająca wyłącznie na spożywaniu ciepłych zup warzywnych. Cel diety – dostarczenie organizmowi dużych dawek błonnika oraz wyeliminowanie dodatków, obciążających układ trawienny, którymi są stałe pokarmy.

Dietę zupową nie można stosować dłużej niż 14 dni. Posiłki diety zupowej powinny być mało tłuste, lekkostrawne oraz pełne warzyw, ziół i przypraw. Zupy należy przyrządzać wyłącznie na bulionie warzywnym, bez dodawania mięsa, ryby, nabiału czy pieczywa.

Zupa jest bogatym źródłem antyoksydantów, które wspomagają naszą odporność, która dzięki temu doskonale zwalcza różne choroby. Dieta zupowa ma wiele zalet: produkty roślinne dostarczają organizmowi wszystkie zawarte w nich związki odżywcze, w tym pokaźne ilości sycącego błonnika, witamin i węglowodanów.

Zuping to zdrowe i naturalne składniki, które w sposób naturalny oczyszczają organizm, wymiatając z niego złogi i toksyny.

Dieta zupowa vs juicing

zupy

Zaledwie rok temu świat zwariował na punkcie oczyszczania świeżo przygotowanymi sokami z warzyw i owoców (tzw. juicing), a już dziś przerzuca się na detoks zupami. Podobno tak zwany souping ma być znacznie zdrowszą alternatywą koktajlowego detoksu.

Większość osób, stosujących przez dłuższy czas dietę na bazie soków, czuje się zdenerwowana, głodna i zmęczona. Tymczasem w zupie znajdują się całe kawałki warzyw i owoców, które zapewniają uczucie sytości na dłużej.

Potrzeba różnorodności

jedzenie

Aby skutecznie schudnąć, potrzebujemy zbilansowanej diety, czyli różnorodnej. Wady diety sokowej: za dużo cukrów, przyjmowanych wraz z owocami, brak wystarczającej ilości białka i błonnika. Zapotrzebowanie na te składniki idealnie pokrywają natomiast zupy.

Detoks za pomocą zup to bardziej wszechstronna metoda oczyszczania – można je jeść w różnych formach – do wyboru masz zupy zimne i gorące, warzywne i owocowe, gotowane na bulionach warzywnych lub wołowych. Wybór jest ogromny. Różnorodność ta nie tylko pozwala na stosowanie detoksu przez dłuższy czas, ale także pomaga przetrwać przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami. Warto również pamiętać, że surowe produkty spożywcze są znacznie trudniejsze do strawienia.

Rozgrzej organizm od wewnątrz

dieta

Już w starożytnej medycynie indyjskiej doskonale znane były bezcenne właściwości zup. Zgodnie z Ayurveda "agni" to nic innego, jak siła transformująca, czyli "ogień, który rozpala nasz organizm od wewnątrz", sprawiając, że wszystkie funkcje metaboliczne i trawienne ulegają poprawie. Kiedy spożywamy wyłącznie zimne napoje i posiłki, gasimy nimi tę wewnętrzną siłę. Przez to osłabiamy nasze ciało i narażamy je na takie dolegliwości trawienne jak np. wzdęcia.

Chłodne zupy na wiosnę, gorące – późną jesienią

zupa

Podczas stosowania soupingu warto trzymać się kilku najważniejszych zasad, aby uzyskać jak najlepsze efekty. Po pierwsze, detoks gorącymi zupami powinniśmy stosować podczas chłodniejszych miesięcy – kiedy organizm potrzebuje więcej ciepła. Zimno osłabia system immunologiczny, dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio go rozgrzać. Oczyszczanie chłodnikami najlepiej rozpocząć wiosną lub latem.

zupka

Ważne wskazówki, o których warto pamiętać:

  1. Jedna porcja zupy – 120 kcal.
  2. Nie wszystkie zupy są jednakowo zdrowe. Podczas diety należy unikać wysoko kalorycznych potraw, bo mogą zawierać niezdrowe tłuszcze.
  3. Jeśli dopiero rozpoczynasz oczyszczanie, nie zapominaj o odpoczynku i odpowiedniej ilości snu – jeśli to możliwe, zafunduj sobie dwudziestominutową drzemkę w ciągu dnia, a skutecznie opanujesz niepohamowane ataki głodu.
  4. Nie rozpoczynaj niczego na siłę, nie zmuszaj się, jeśli czujesz, że to nie jest właściwy moment na oczyszczanie.
  5. Najlepsze są zupy domowe. Pamiętaj, że przygotowanie własnej zupy będzie znacznie tańsze i wcale nie jest tak pracochłonne, jak ci się wydaje.

Minestrone sekretem młodości

makaron

Śródziemnomorski, jarzynowy przysmak doskonale oczyszcza wątrobę. Włosi uważają ją za zupę, która zapewnia młodość i długowieczność, dlatego włącz ją koniecznie do swojego detoksu.

Minestrone – przepis

Do przygotowania minestrone będziesz potrzebować:

  • oliwę z oliwek;
  • dużą marchewkę;
  • dużego pora;
  • seler;
  • puszkę fasoli (wybierz ulubiony rodzaj);
  • cebulę;
  • trzy pomidory;
  • makaron razowy lub bezglutenowy;
  • świeże zioła: bazylię, natkę, oregano i inne ulubione przyprawy;
  • kapustę pekińską;
  • parmezan.

Przygotowanie

  1. Wszystkie warzywa pokrój w kostkę, gotuj w litrze wody z dodatkiem trzech łyżek oliwy z oliwek przez 30 minut.
  2. Po upływie pół godziny wrzuć do garnka fasolę. Gotuj jeszcze 15 minut.
  3. W osobnym naczyniu ugotuj makaron – zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Po odcedzeniu wsyp go do zupy.
  4. Talerze, w których będziesz podawać minestrone, posyp startym parmezanem. Wlej zupę i gotowe!

Zupa podawana jest w różnych wersjach dlatego, zamiast makaronu możesz wykorzystać ryż. Wiele rodzin włoskich nie trzyma się również jednego, ścisłego przepisu, a do przygotowania minestrone używa wszystkiego, co znajdzie w domowym ogródku.

Dieta oczyszczająca dość często jest pierwszym krokiem na drodze ku zmianie trybu życia. Jednak zawsze warto pamiętać o tym, że długotrwałe i drastyczne ograniczenie kalorii podczas stosowania diety oczyszczającej może zaburzać pracę wątroby i jelit.

 
 
 
Błąd w tekście? Zaznacz go i kliknij: Ctrl + Enter Systema Orphus© Orphus
Oferty pracy | Kontakty