Sugestia i perswazja – psychologiczne taktyki wywierania wpływu
Zastanówcie się nad wyrażeniem «wzbudzić zaufanie». Najczęściej stosujemy go wcale nie w stosunku do tego kto przekonuje, że można mu zaufać. W przeciwieństwie do przekonania, które wymaga określonych informacji i logicznych argumentów, sugestia skierowana jest nie do logiki człowieka, a do jego uczuć i w pewnym stopniu intuicji. Czy warto mówić, że kobiety są bardziej podatne na sugestie niż mężczyźni?
Siła sugestii zmusza nas odruchowo wierzyć człowiekowi, który kiedyś wzbudził nasze zaufanie. Dobrze pamiętamy, że ci nauczyciele, którzy byli przez nas lubiani i szanowani, bez trudu przekazywali nam swoje idee. Ludzie posługujący się sztuką perswazji i sugestii psychologicznej zazwyczaj wzbudzają w nas instynktowne naśladownictwo. Sugestia jest w stanie zmienić tok myśli i zachęca do określonego zachowania.
Rodzaje sugestii
Sugestia może być:
- Celowa i przypadkowa. W pierwszym przypadku osoba, która chce wmówić ci pewną ideę świadomie zwraca się do jednej z metod sugestii (w tym i do przekonania). Nieumyślna sugestia – ta, z którą mamy do czynienia bardzo często. Nam przekazują się emocje innych ludzi, a czyjeś wyrażenie „nic z tego nie będzie” może wprawić nas w przygnębienie. Typowy przykład: prorocze słowo „zachorujesz”, powiedziane przez mamę do dziecka, które przemoczyło nogi. Bardzo często choroba jest wynikiem sugestii.
- Bezpośrednia i pośrednia. Bezpośrednia sugestia zazwyczaj opiera się na rozkazach, poleceniach lub nakazach. Pośrednia wpływa na motywację postępowania.
- Pozytywna i negatywna. Sugestia psychologiczna może być skierowana zarówno na rozwój pozytywnych (odwaga, pracowitość, pewność siebie) jak i negatywnych (chciwość, tchórzostwo, niepewność siebie) cech i czynów.
Wiedząc, że tak czy inaczej jesteśmy pod wpływem sugestii codziennie, warto czasami oczyścić swoje myśli i słuchać własnych uczuć, aby wypracować odpowiednie nastawienia.